Sökning: "instrumentell stöttning"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden instrumentell stöttning.

  1. 1. Emotionell och instrumentell stöttning i klassrumssamtal. : En studie om lärares erfarenheter i ämnet svenska i årskurs 2–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Tina Widen; [2022]
    Nyckelord :Emotional support; instrumental support; interaction; material tools; sociocultural perspective; classroom conversation; teacher-led conversations; student-led conversations; compulsory school; Emotionell stöttning; instrumentell stöttning; interaktion; materiellt verktyg; sociokulturellt perspektiv; klassrumssamtal; lärarledda klassrumssamtal; elevledda klassrumssamtal; grundskola;

    Sammanfattning : I föreliggande studie undersöks fyra lärares erfarenheter av olika former av stöttning i klassrumssamtal i årskurs 2–3. Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur lärare kan stötta elevers kunskapsutveckling i ämnet svenska. LÄS MER

  2. 2. "Har du koll på läget nu?" : En intervjustudie om svensklärares förberedelsearbete inför muntlig framställning i årskurs 3 och 4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Maja Folkesson; Maja Engdahl; [2022]
    Nyckelord :Oral presentation; classroom climate; scaffolding; emotional scaffolding; compulsory school; Swedish subject; Muntlig framställning; klassrumsklimat; instrumentell stöttning; emotionell stöttning; grundskola; svenskämnet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att jämföra sex grundskollärares förberedelsearbete inför muntlig framställning i svenskämnet. Studien tar sin teoretiska utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet på lärande, där begreppen proximal utvecklingszon och stöttning är centrala. LÄS MER

  3. 3. "Jag behöver mer tid till att tänka" : En empirisk studie om väntetid i svenskundervisningen på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Rebecca Lundevall; [2022]
    Nyckelord :Wait time; emotional scaffolding; instrumental scaffolding; macro level; mezzo level; micro level; Swedish subject; Väntetid; emotionell stöttning; instrumentell stöttning; makronivå; mesonivå; mikronivå; svenskämnet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka väntetiden som lärarna ger eleverna samt ifall det är mer öppna eller slutna frågor som förekommer under genomgångar i svenskundervisningen. Teorin som ligger till grund för studien är den sociokulturella och begreppet stöttning kategoriseras i instrumentell stöttning och emotionell stöttning. LÄS MER

  4. 4. "Man måste tala med händer och fötter" : En kvalitativ intervjustudie om hur sfi-elever upplever språkinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Harry Lahtinen; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en ökad förståelse för hur elever inom sfi upplever den egna språkinlärningen i samband med utbildningstiden på sfi. Frågeställningen är följande: Vilka faktorer påverkar elevernas språkinlärning i svenska som andraspråk i skolan samt under fritiden enligt dem själva? Studien använde kvalitativa semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER