Sökning: "emotional scaffolding"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden emotional scaffolding.

  1. 1. Stay away from math? Data literacy and math anxiety in seventh-grade students

    Master-uppsats, Lunds universitet/Kognitionsvetenskap

    Författare :Emma Nicklasson; [2023]
    Nyckelord :Data literacy; math anxiety; Science General;

    Sammanfattning : The term data literacy has been defined as “the ability to collect, manage, evaluate, and apply data, in a critical manner” and the concept speaks for an important skill in today’s information-rich digital landscape. The educational system is a key factor in supporting students in their quest of strengthening this ability. LÄS MER

  2. 2. "Har du koll på läget nu?" : En intervjustudie om svensklärares förberedelsearbete inför muntlig framställning i årskurs 3 och 4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Maja Folkesson; Maja Engdahl; [2022]
    Nyckelord :Oral presentation; classroom climate; scaffolding; emotional scaffolding; compulsory school; Swedish subject; Muntlig framställning; klassrumsklimat; instrumentell stöttning; emotionell stöttning; grundskola; svenskämnet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att jämföra sex grundskollärares förberedelsearbete inför muntlig framställning i svenskämnet. Studien tar sin teoretiska utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet på lärande, där begreppen proximal utvecklingszon och stöttning är centrala. LÄS MER

  3. 3. "Jag behöver mer tid till att tänka" : En empirisk studie om väntetid i svenskundervisningen på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Rebecca Lundevall; [2022]
    Nyckelord :Wait time; emotional scaffolding; instrumental scaffolding; macro level; mezzo level; micro level; Swedish subject; Väntetid; emotionell stöttning; instrumentell stöttning; makronivå; mesonivå; mikronivå; svenskämnet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka väntetiden som lärarna ger eleverna samt ifall det är mer öppna eller slutna frågor som förekommer under genomgångar i svenskundervisningen. Teorin som ligger till grund för studien är den sociokulturella och begreppet stöttning kategoriseras i instrumentell stöttning och emotionell stöttning. LÄS MER

  4. 4. Mindreading matters : A study of Jane Eyre and Emma, in search of empathic response in the narrative, through theory of mind, for the purpose of scaffolding

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Stina Holm; [2017]
    Nyckelord :Canonised literature; classic literature; EFL; empathy; scaffolding; upper secondary school; theory of mind;

    Sammanfattning : The aim of this study is to use a cognitive approach to analyse two novels that are considered to be part of the British literary canon: Jane Eyre (1847) by Charlotte Brontë and Emma (1816) by Jane Austen. The study aims to utilise close reading and thematic analysis of human emotion. LÄS MER

  5. 5. Metoder för lärande i en skola för elever med dyslexi/ Methods of learning at a school for pupils with dyslexia

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Britt Elmquist; [2015]
    Nyckelord :dyslexi; metakognition; scaffolding; skola; dyslexia; metacognition; school;

    Sammanfattning : Abstract/SammanfattningProblemområdeFår elever med dyslexi det stöd som de har behov av och rätt till i en dyslexiskola?Syfte och preciserade frågeställningarDet övergripande syftet med mitt examensarbete är att undersöka pedagogiska metoder för lärande i en dyslexiskola och om skolans metoder är överförbara till andra grund- och gymnasieskolor. Syftet är att få svar på vilka uppfattningar, upplevelser och erfarenheter som eleverna, specialpedagogerna samt rektor har. LÄS MER