Sökning: "kvalitativ forskningsintervju elever"

Visar resultat 21 - 25 av 51 uppsatser innehållade orden kvalitativ forskningsintervju elever.

  1. 21. Övergången från grundskola till grundsärskola Vårdnadshavare till sex barn berättar

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annika Hermansson; Eva Lindqvist; [2015-11-28]
    Nyckelord :Utvecklingsstörning; kunskapsutveckling; integrering inkludering; samverkan; övergång från grundskola till grundsärskola;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur vårdnadshavare upplevde, identifierade och beskrev processen angående övergång från grundskola till grundsärskola, dels ur deras barns men även ur deras eget perspektiv. Metod: Vi använde oss av en kvalitativ forskningsintervju bestående av halvstrukturerade intervju-frågor som gav möjlighet att ställa följdfrågor i syfte att få fatt på hur vårdnadshavare beskrev sina barns övergång från grundskola till grundsärskola. LÄS MER

  2. 22. Strävan att arbeta inkluderande Rektorers resonemang kring inkludering av elever mottagna i grundsärskola

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Louise Johansson; Michaela Johansson; [2015-11-28]
    Nyckelord :inkludering; specialpedagogik; rektorer; grundsärskola;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att belysa hur rektorer resonerar kring inkludering av elever mottagna i särskolan. Syftet avgränsas genom följande frågeställning: • På vilket sätt beskriver rektorerna begreppet inkludering och dess innebörd? • Vilka möjligheter och vilka hinder ser rektorerna med inkludering av elever mottagna i särskolan? • Vad menar rektorerna är det viktigaste för ett framgångsrikt arbete med inkludering av elever mottagna i särskolan? Teori: Som teoretisk utgångspunkt valde vi att utgå från Nilholms (2007) vetenskapsteoretiska perspektiv inom specialpedagogiken, det kompensatoriska, det kritiska och dilemmaperspektivet. LÄS MER

  3. 23. Att förstå matematik. Om lärares roll och arbete samt deras syn på ämnesintegrering

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annika Abrahamsson; Gerd Bäckström; [2015-05-21]
    Nyckelord :specialpedagogik; grundsärskola; ämnesintegrering; problemlösning i matematik; interaktion; läs-; ord- och begreppsförståelse;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur lärare i grundsärskola arbetar ämnesintegrerat med problemlösningar i matematik. De centrala frågeställningarna i studien är: • Hur arbetar lärarna med läs-, ord- och begreppsförståelse i samband med matematisk problemlösning? • Hur arbetar lärarna med stöd och anpassning vid undervisningssituationer? • Hur upplever lärarna betydelsen av interaktion vid problemlösningar i matematik? Teori: Studien har en teoretisk del som kort beskriver det specialpedagogiska- och sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  4. 24. Och bara... let go, liksom : En kvalitativ intervjustudie i hur klarinettpedagoger förbereder sina elever för ett framträdande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Johanna Lindskog; [2015]
    Nyckelord :music; anxiety; performance anxiety; strategy; performance; learning; didactic perspective; musik; nervositet; prestationsångest; strategi; framträdande; lärande; didaktiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Studien syftar till att få djupare insikt i hur några klarinettpedagoger förbereder sina elever inför musikaliska framträdanden. I bakgrundskapitlet presenteras tidigare forskning om nervositet och prestationsångest, samt olika strategier för att hantera det. LÄS MER

  5. 25. Motivation på gymnasiet : - En empirisk studie av gymnasielärares upplevelser av motivation i arbetet med elever i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anna Skärnell; [2015]
    Nyckelord :Motivation; sociokulturell; elever i behov av särskilt stöd; Gymnasiet;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att beskriva och analysera lärares upplevelser och erfarenheter av arbetet med att motivera elever i behov av särskilt stöd på en fristående gymnasieskola. Frågeställningarna var: Vad innebär begreppet motivation för lärarna? Vilka faktorer upplever lärarna kan påverka elevernas motivation? Vilka arbetsmetoder och pedagogiska verktyg upplever lärare som bra respektive mindre bra ur motivationssynpunkt?Hur kan skolan som helhet utveckla en motiverande lärmiljö för elever i behov av särskilt stöd enligt lärarnas erfarenheter?Metoden bestod av en kvalitativ forskningsintervju med 8 lärare på en gymnasieskola i en större mellansvensk kommun. LÄS MER