Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 103 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Ska det kallas fri lek? : En fenomenografisk studie om förskollärares och barns uppfattningar om fri lek i förskolans inomhusmiljö.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Jessica Amneteg; Julia Hultberg; [2024]
    Nyckelord :Democracy; Free play; Influence; Demokrati; Fri lek; Inflytande;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of our study is to describe preschool teachers and children’s experience of influence in free play in the preschool indoor environment.  In our study, we have used semi-structured questions with a flexible interview guide that gives space to develop the answers. LÄS MER

  2. 2. Estetiska läroprocesser och användningen av AKK i förskolan : En undersökning av dess inverkan på barns kommunikation och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Cornelia Sandberg Sundqvist; [2024]
    Nyckelord :Alternativ kompletterande kommunikation; AKK; estetiska lärprocesser; barns språkutveckling; de 100 språken;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka förskollärares uppfattningar och beskrivningar av alternativ kompletterande kommunikation (AKK) och deras uppfattningar på att appliceras AKK i estetiska lärprocesser. Studien har genomförts med hjälp av en kvalitativ forskningsmetod, där tre legitimerade förskollärare har valts ut genom ett bekvämlighetsurval, kriteriestyrt urval och har intervjuats med hjälp av en intervjuguide. LÄS MER

  3. 3. Virtuella klädesplagg i onlinespel : En kvalitativ studie om svenska spelkonsumenters varumärkesengagemang

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Olivia Kjellgren; Amanda Wessén; [2023]
    Nyckelord :Virtual clothing; Brand engagement; Digitalization; Value creation; Online gaming; Consumer value; Generation-Z; High-end fashion; Virtuella klädesplagg; Varumärkesengagemang; Digitalisering; Värdeskapande; Onlinespel; Konsumentvärde; Generation-Z; High-end fashion;

    Sammanfattning : I takt med en ökning av digitalisering i samhället sätter det även press på modevarumärken att fortsatt anses vara relevanta. Detta medför en större press på marknadsförare då konsumenter söker en mer interaktiv relation till varumärken. Varumärken behöver hitta nya sätt att engagera och bygga positiva relationer till konsumenter. LÄS MER

  4. 4. Fysisk aktivitet på fritidshemmet : En kvalitativ intervjustudie om hur fritidshemslärare förhåller sig till arbetet med fysiska aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Hugo Hanser; Linus Lennholm; [2023]
    Nyckelord :Leisure teachers; Physical activity; Approach; Enable; KASAM; Fritidshemslärare; Fysisk aktivitet; Förhållningssätt; Möjliggörande; KASAM;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att öka förståelsen och kunskapen om hur fritidshemslärare förhåller sig till att arbeta med fysisk aktivitet på fritidshemmet. Frågeställningarna som fokuseras är: Vilket förhållningssätt har fritidshemslärarna angående arbetet med fysiska aktiviteter? Vad är syftet med fysisk aktivitet på fritidshemmet enligt fritidshemslärarna? Hur möjliggörs fysiska aktiviteter i de olika fritidshemsverksamheterna? I denna kvalitativa studie genomförs semistrukturerade intervjuer med hjälp av en intervjuguide tillsammans med sex fritidshemslärare. LÄS MER

  5. 5. Funktionell Dumhet och Överbemanning : En undersökning av funktionell dumhets inverkan på överbemanning inom ledarroller i Svenska Techföretag

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Albin Nilsson; Axel Gestsson; [2023]
    Nyckelord :Funktionell dumhet; överbemanning; peters princip; tournament teori;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats undersöker ett möjligt samband mellan funktionell dumhet och överbemanning inom Tech-branschen i Sverige. Tech-branschen har sett en betydande tillväxt under de senaste decennierna och bidrar nu till en betydande del av Sveriges BNP. LÄS MER