Sökning: "lära med musik"
Visar resultat 1 - 5 av 269 uppsatser innehållade orden lära med musik.
1. Att våga för barnens skull –En fenomenografisk studie om förskollärares syn på musik i förskolan
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Forskning pekar ut musik som ett ämne som ofta påverkas av om förskollärare har ett eget intresse och engagemang för musik. Dessutom visar forskning på att många förskollärare inte känner sig bekväma i att undervisa i musik och därför undviker detta ämne, vilket utgör ett potentiellt hinder för barns möte med musiken i förskolan. LÄS MER
2. Att skapa möten mellan konst och skola : En undersökning av bildlärares attityder till att samarbeta med yrkesverksamma konstnärer och använda sig av konstutställningar som del av undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka bildlärares uppfattningar om vilka möjligheter och utmaningar som finns i att skapa möten mellan skola och samhällets konstutbud. Med samhällets konstutbud menas här dels konstinstitutioner och dels möten med yrkesverksamma konstnärer. LÄS MER
3. Välkommen in : En kvalitativ studie av bildlärares didaktiska ledarskap för att skapa studiero i bildsalen
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka och skapa förståelse för hur bildlärare på högstadiet beskriver studiero och vilka strategier för didaktiskt ledarskap som bildlärare använder sig av för att skapa studiero i bildsalen. För att uppfylla syftet och besvara forskningsfrågorna har en kvalitativ studie med ett hermeneutiskt perspektiv valts. LÄS MER
4. ”Varför ska vi kunna det här?” : En analys av högstadieelevers samtal om musikämnet och musikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Föreliggande studie har som syfte att, genom en diskurspsykologisk metodansats med diskurspsykologisk inriktning, undersöka vad som karaktäriserar högstadieelevers samtal om musikämnet och musikundervisning. Problematiken ligger i att musiklärare ställs inför utmaningar i en prestationsinriktad skolkultur i vilken elevers inställning till lärande präglas av instrumentell syn på kunskap. LÄS MER
5. Inkluderande Musikinstrument
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Detta projekt fokuserar på att ta fram en ny design för företaget Funkis interaktiva musikinstrument. Projektet begränsar sig till att endast designa den del av produkten som användaren integrerar med och inte produktens mjukvara. Musik är något som hjälper människor att kommunicera och relatera till varandra. LÄS MER