Sökning: "lärande leksaker"

Visar resultat 16 - 20 av 62 uppsatser innehållade orden lärande leksaker.

  1. 16. Alfons Åberg eller inte? - En studie av populärkultur i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therése Karlsson; Camilla Hansson; [2017]
    Nyckelord :förskola; kommunikation kring populärkultur; förskollärare; populärkultur; utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur kommunikationen kring populärkultur såg ut bland förskollärare i förskoleverksamhet. För att uppnå syftet har frågeställningar formulerats som undersöker vilken populärkultur som förekommer i förskolan, hur förskollärarna arbetar med den samt vilka gränser som sätts. LÄS MER

  2. 17. Är det en hon eller en han?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Jensen; Katharina Petersson; [2017]
    Nyckelord :feministisk poststrukturalism; förskola; genus; heterosexuella matrisen; literacy; multipla subjekt; språk;

    Sammanfattning : Både i och utanför förskolan möts barn av normer kring vad som anses normalt för pojkar respektive flickor. Detta sker bland annat genom böcker, kläder och leksaker. Denna studies syfte är att undersöka hur barn i förskolan (1-5 år) skapar och utmanar genus i spontana egeninitierade literacyaktiviteter. LÄS MER

  3. 18. "Sådant får ni leka med hemma. Hade vi velat ha sådana leksaker här på förskolan så skulle vi köpt in det hit!"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Annie Johansson; Sofie Jansson; [2017]
    Nyckelord :Barns populärkultur; samlärande; gemensam lärplattform; artefakt; mediering; kontext; mikroetnografisk studie; sociokulturellt perspektiv; deltagande observation;

    Sammanfattning : Med avstamp i vårt problemområde är vårt syfte att undersöka vilken populärkultur som barn använder sig av samt hur de använder sig av den. Utifrån detta undersöker vi även hur pedagogerna bemöter den populärkultur som barnen använder sig av i förskolan. LÄS MER

  4. 19. "Nej, nej, mina. Bara mina leksaker" : En intervju- och observationsstudie om konflikter och konflikthanteringsstrategier hos förskollärare och de yngre barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Andersson; Therece Jansson; [2017]
    Nyckelord :konflikt; konflikthanteringsstrategi; yngre barn; förskollärare;

    Sammanfattning : Vår studie bygger på barnobservationer och kvalitativa intervjuer med förskollärare. Syftet är att undersöka konflikter som kan uppstå i samband med de yngre barnens fria lek på förskolan, samt att ta reda på vilka konflikthanteringsstrategier förskollärare och barnen använder sig av när konflikter uppstår mellan de yngre barnen som är i åldrarna 1-3 år. LÄS MER

  5. 20. "Vi har ju inga färdiga leksaker men vi har ju saker att leka med som kan förvandlas till precis vad som helst" : En studie om spillmaterialets betydelse och inverkan på barns meningsskapande i förskolans verksamhet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Josefin Clausén; Emelie Claesson; [2017]
    Nyckelord :Spillmaterial; meningsskapande; förskola; miljö; utforskande; Reggio Emilia; Posthumanism; Konstruktionism;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka spillmaterialets betydelse och inverkan på barns meningsskapande. Studiens frågeställningar berör arbetssätt med spillmaterial i relation till barns meningsskapande och hur verksamma inom förskolan beskriver spillmaterialets betydelse och inverkan på barns meningsskapande i förskolans verksamhet. LÄS MER