Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 62 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Prinsessklänningar och riddarborgar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sofia Lodin; Lovisa Bergström; [2024-02-29]
    Nyckelord :Genus; Kön; Makt; Normer; Inflytande; Material; Miljö; Leksaker; Förskola;

    Sammanfattning : Utformandet av den fysiska inomhusmiljön i förskolan, och de material och leksaker som finns där, kan ses som en bidragande faktor till barns möjligheter till utveckling, lek och lärande. I studien synliggörs hur förskolepedagogernas uppdrag att utforma miljön kan innebära både möjligheter och utmaningar, när olika individuella värderingar och förskolans styrdokument ska samverka. LÄS MER

  2. 2. Matematikundervisning bland knappar, klossar och mosaik : En kvalitativ studie där förskollärare beskriver sin användning av återbruksmaterial i förskolans matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Carolin Börjesson; Charlotta Skoogh; [2023]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; återbruksmaterial; material; matematikundervisning; återanvändningscenter; materialiteter; samhandling; agens; agenter;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utveckla kunskap om hur förskollärare använder återbruksmaterial och hur det kan samhandla med annat material i matematikundervisning. Genom att tillföra återbruksmaterial kan förskollärare möjliggöra att barn får erfara varierande matematikundervisning, då det bidrar till en mångfald av material. LÄS MER

  3. 3. "De ska få känna att det här, det löste vi tillsammans" : En intervjustudie om förskollärares arbete med konflikthantering under barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emelie Framell; Ida Åhlin; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Lek; Konflikter; Konflikthantering;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att öka kunskapen om förskollärares arbete med konflikthantering under barns lek i förskolan. Studien har utgått från tre frågeställningar som handlar om vilka uttryck som barns konflikter tar sig i leksituationer och när dessa uppstår enligt förskollärare, vilka svårigheter respektive möjligheter som förskollärare upplever att det finns inom konflikthantering i leksituationer samt vilka strategier förskollärare använder sig av för att hantera och förebygga konflikter mellan barn under leken. LÄS MER

  4. 4. ”Normbyggande i bygg- och konstruktionsmiljön” : En diskursanalys av förskollärares tal kring normer om kön i förskolans bygg- och konstruktionsmiljö

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linnéa Hagström; Mimmi Almlund; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; bygg och konstruktion; normer; kön; genus; poststrukturalism; diskursanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares tal kring normer om kön i förskolans bygg- och konstruktionsmiljö. Studiens teoretiska ramverk utgörs av poststrukturalistisk språkteori, diskursteori, subjektsteori och Yvonne Hirdmans teori om genusordning. LÄS MER

  5. 5. Genusarbete i förskolanspedagogiska lärmiljö inomhus : En studie om genusarbetets betydelse för barns identitetsskapande iförskolepedagogisk kontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Hannah Öhberg; Martina Sjöstrand; [2021]
    Nyckelord :Genus; genus pedagogy; genus patterns; genus system; equality; heteronormative; genus stereotypes; genus neutral; educational environment; school interior; educational material; play materials.; genus; genuspedagogik; genusmönster; genussystem; jämställdhet; heteronormativitet; könsstereotyp; könsneutral; lärmiljö; inomhusmiljö; lär material; leksaker;

    Sammanfattning : Förskolan har ett ansvar att motverka könsmönster som begränsar barnensutveckling, val och lärande. Lärmiljöns och det tillgängliga materialets betydelse förbarns identitetsskapande har vetenskapligt studerats tidigare av andra forskare ochvisar då på att den genusexponering som barn utsätts för i tidig ålder är bidragandetill barns genusrelaterade förväntningar och attityder senare i livet. LÄS MER