Sökning: "lärande leksaker"

Visar resultat 21 - 25 av 62 uppsatser innehållade orden lärande leksaker.

  1. 21. Genuskodade rum i förskolan : En experimentell studie om hur genuskodade respektive genusinkluderande rum påverkar pojkars och flickors sätt att leka under den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Trang Huynh; Maria Pettersson; [2016]
    Nyckelord :genus; rum; materialitet; leksaker; posthumanism; miljö; dockvrå; byggrum; lek; kön;

    Sammanfattning : Syftet med denna experimentella studie var att undersöka hur genuskodade och genusinkluderande rum kan påverka pojkars och flickors fria lek. Dockvrå och byggrum som är starkt genuskodade rum i förskolan omformades till genusinkluderande och barns lek i dessa rum observerades före- och efter miljöernas omvandling. LÄS MER

  2. 22. Förskollärares föreställningar kring medhavda leksaker

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ulrika Ögren; [2016]
    Nyckelord :Förskola; kontext; tolka; förståelse; hermeneutiken; redskap; förskollärare; betydelse; positionering och föreställning;

    Sammanfattning : Ulrika Ögren (2016). Förskollärares föreställningar kring medhavda leksaker. Halmstad Förskollärarutbildning: Halmstad Högskola. Forskare (Granberg, 2003; Nelson & Svensson, 2005) anser att leksaker från hemmet är viktiga och har betydelser för barn - bland annat att leksaker kan skapa trygghet. LÄS MER

  3. 23. ”Man får vara beredd på att låna ut den, annars kan vi inte ha den”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Joelle Ragnarsson; Pernilla Rosengren; [2016]
    Nyckelord :Ickemänskliga aktörer; krigsleksaker; leksaker; medhavda leksaker; symboliskt kapital;

    Sammanfattning : Studies syfte är att undersöka hur barns egna medhavda leksaker används på förskolan, samt vilken betydelse de tillskrivs i verksamheten av såväl barn som pedagoger och vårdnadshavare. Vi har utgått ifrån tre frågeställningar för att konkretisera vårt syfte: Hur används de medhavda leksakerna av barnen? Hur ser pedagogerna på de medhavda leksakernas funktion och användning? Hur förhåller sig vårdnadshavare till att barnen kan och får ta med sig leksaker till förskolan? I studien har vi använts oss av de centrala begreppen tolkande reproduktion, ickemänskliga aktörer och symboliskt värde för att tolka det empiriska materialet. LÄS MER

  4. 24. "Om ni inte lugnar ner er får ni gå ut" : Pedagogers tanktar om utemiljön som resurs för barns lärande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Eriksson; [2016]
    Nyckelord :Förskolegårdens utformande; pedagogernas medvetenhet; barns lärande.;

    Sammanfattning : Syftet för denna studie har varit att belysa förskollärares uppfattningar om hur utemiljön kan verka som en resurs för barns lärande. Undersökningarna har gjorts genom kvalitativa intervjuer där jag med hjälp av en intervjuguide samtalat med sex pedagoger på sex olika förskolor med geografisk spridning. LÄS MER

  5. 25. Vad ska vi leka i hemvrån?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Eva-Lena Eklöf; Camilla Andersson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; Genusperspektiv; Hemvrå;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med denna studie har varit att studera barns lek i förskolans hemvrå ur ett genusperspektiv. Frågeställningar som använts i studien är: Vilken slags lek sker i hemvrån? Hur används de leksaker som förkommer i hemvrån och hur utformas leken i hemvrån? Vi har använt oss av en kvalitativ metod och filmat barnens lek i hemvrån på förskolan. LÄS MER