Sökning: "lärande leksaker"

Visar resultat 11 - 15 av 62 uppsatser innehållade orden lärande leksaker.

  1. 11. Leksakernas syfte i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Axelsson; Maria Bergendorff; [2019]
    Nyckelord :Fantasi; Genus; Kreativitet; Leksaker; Lärande;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att synliggöra leksakernas betydelse i förskolan och hur de kan främja lärandets gång hos barn. Enligt vår erfarenhet från den verksamhetsförlagda utbildningen är den fria leken ett stort begrepp som tar upp mycket tid i förskolan. LÄS MER

  2. 12. "Det ska vara en bil här, hittar ingen bil". Möjligheter och tillgång till lek och utveckling i förskolans fysiska inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Alexandra Blaxmo; Frida Rosander; [2019]
    Nyckelord :Förskola; inomhusmiljö; tillgänglighet; lekmaterial; barnperspektiv; pedagogperspektiv; leksaker; inflytande.;

    Sammanfattning : Den fysiska miljön på förskolan är en viktig faktor i barns lärande och utveckling. Det är därför viktigt hur miljön är utformad och vilket lekmaterial som finns tillgängligt för barnen. Om förskolemiljön inte är stimulerande utifrån barnens perspektiv kan de hämmas i sin lek, utveckling och sitt lärande. LÄS MER

  3. 13. Förskolemiljöns betydelse för barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Adina Söderlund; Charlotte Selinder; [2018]
    Nyckelord :fri lek; förskola; miljö; samspel; språk; barnperspektiv;

    Sammanfattning : Den här studien tar upp miljöns betydelse för de yngsta barnens fria lek i förskolan. Genom observationer på två småbarnsavdelningar har en kvalitativ studie genomförts med syftet att undersöka: vilka förutsättningar förskolemiljön ger barns fria lek och samspel i en lärmiljö som är utformad ur ett barnperspektiv. LÄS MER

  4. 14. “I det rosa huset där bor bara prinsessor” En genusstudie av den fysiska miljöns påverkan på barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Delvina Puka; Emilia Svensson; [2018]
    Nyckelord :barn; förskola; fysisk miljö; genus; material; traditionella könsroller;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån ett genusperspektiv undersöka den fysiska miljöns påverkan på barn. Detta undersöker vi genom att observera barnen under den fria leken för att få syn på hur miljön men även materialet bidrar till olika förutsättningar och begränsningar. LÄS MER

  5. 15. Återbruksmaterial i förskolan : en del av hållbar utveckling.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Martina Fredriksson; Louise Gerner; [2018]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; återbruksmaterial; förskollärare; posthumanism; didaktik;

    Sammanfattning : Inledning Detta examensarbete är en undersökning om vilken inställning förskollärare har till att använda återbruksmaterial i förskolan, vilket lärande förskollärarna menar sker och hur förskollärare arbetar med återbruksmaterial tillsammans med barnen. Återbruksmaterial kan ses som en del i hållbar utveckling där barnen får möjlighet att lära sig ta tillvara på material istället för att slänga det. LÄS MER