Sökning: "lärande mellan projekt"

Visar resultat 21 - 25 av 195 uppsatser innehållade orden lärande mellan projekt.

  1. 21. Den demokratiska aspekten av folkbiblioteks läsfrämjande arbete : En intervjustudie om projektet Bokstart

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Anna Lindberg; [2022]
    Nyckelord :Projekt Bokstart; Litteracitet;

    Sammanfattning : Litteraciteten bland Sveriges barn och ungdomar har under de senaste åren haft en sjunkande trend vilket har föranlett staten att arbeta fram nationella riktlinjer för läsfrämjande insatser. En av dessa insatser är projektet Bokstart och syftet med studien är att studera hur bibliotekarier har arbetat inom projektet utifrån ett läsfrämjande och demokratiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 22. Att bilda med träd : En postkvalitativ studie med träd i bildundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Lotta Wästerlid Zmuda-Trzebiatowski; [2022]
    Nyckelord :Posthumanism; bildundervisning; träd; estetiska lärprocesser; minorhizoming;

    Sammanfattning : Med bakgrund i vetskapen om att olika forskningsgrupper använder olika samverkande discipliner i sina projekt och för att framtiden eventuellt kommer att behöva se annorlunda ut än den gör nu, vill jag försöka pröva att använda träd i bildundervisningen för att få elever att närma sig tankar om förhållandet mellan människa och natur. Med utgångspunkt i posthumanism och speciellt Karen Barads teorier, i möte med Lotta Johanssons teorier om lärande i blivande, Gert Biestas teorier om pedagogik och andra teorier om hur vetenskap och konst skiljer sig åt eller inte, ställer jag frågorna: Hur förmår träd i bildundervisning ställa frågor om relationen mellan människa och natur? Vilka möjligheter ges till förståelse för trädets eget liv och sätt att vara i en sådan undervisning? Med en postkvalitativ metodologi med inslag av a/r/tography gör jag först en expedition där jag läser och möter olika teorier och texter, reflekterar och gör gestaltningar kring det jag läser. LÄS MER

  3. 23. Transformer-based Source Code Description Generation : An ensemble learning-based approach

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Mantzaris Antonios; [2022]
    Nyckelord :Natural Language Processing; Code Summarization; Transformers; Text Generation; Ensemble Learning; BLEU; Naturlig språkbehandling; Kodsammanfattning; Transformatorer; Textgenerering; Ensemble Lärande; BLEU;

    Sammanfattning : Code comprehension can be significantly benefited from high-level source code summaries. For the majority of the developers, understanding another developer’s code or code that was written in the past by them, is a timeconsuming and frustrating task. LÄS MER

  4. 24. Challenges and Strategies in Physics Laboratory Work : For Teachers in Swedish Upper Secondary School

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktik

    Författare :Emma Söderström; [2022]
    Nyckelord :physics; laboratory; labs; challenges; strategies; fysik; laborativt; labbar; utmaningar; strategier;

    Sammanfattning : Experimental laboratory work is expected to improve learning in physics education. Considering this, many studies focus on the impact of experimental laboratory activities on students’ learning and on what factors may affect the efficiency of laboratory work. LÄS MER

  5. 25. Farm-based education : can farms and farm animals contribute to learning in accordance with the school curriculum and syllabi?

    Master-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Malin Larsson; [2022]
    Nyckelord :farm-based education; educational farms; experiential learning; embodiment; embodied learning; outdoor education; animal-assisted education;

    Sammanfattning : There seems to be something missing in the modern school. An increasing number of students face difficulties in the traditional classroom setting, some cannot attend school at all, and a worrying number of students fail to leave school with approved grades, with potentially detrimental effects on their future lives. LÄS MER