Sökning: "lärande mellan projekt"

Visar resultat 16 - 20 av 195 uppsatser innehållade orden lärande mellan projekt.

  1. 16. Lärande utvärdering i stadsplanering : Utvärdering av stadsbyggnadsprojekt som verktyg för att följa upp social hållbarhet

    Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Isabel Gustavsson Perona; [2023]
    Nyckelord :Evaluation in planning; learning evaluation; ex-post evaluation; social sustainability; Utvärdering i planering; lärande utvärdering; efterhandsutvärdering; social hållbarhet;

    Sammanfattning : I dagens stadsplanerings saknas det allmänt erkännande metoder för hur utvärdering av social hållbarhet i planering ska gå till. Forskning inom planering belyser att det även finns en brist på utvärdering efter genomförandeskedet i stadsplaneringen. LÄS MER

  2. 17. Användandet av lärandemodeller i en offentligt kontext

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Adam Tollehed Biller; Benjamin Kovacevic; [2023]
    Nyckelord :lärande; reflektion; offentlig verksamhet; reflektion lärandemodeller;

    Sammanfattning : Datum: 2023-06-07   Nivå: Kandidatexamen    Institution: Mälardalens Universitet   Författare: Adam Tollehed Biller, Benjamin Kovacevic   Titel: Användandet av lärandemodeller i en offentlig kontext   Handledare: Peter Selegård   Nyckelord: lärande, reflektion, offentlig verksamhet, reflektion/lärandemodeller   Forskningsfrågor:FF1: Hur använder olika avdelningar inom olika kommuner sig av lärandemodeller för att lära sig utav sina innovationsprocesser? FF2: Vilka skillnader finns det på användandet på lärandemodeller mellan olika kommuners avdelningar?   Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur avdelningar i kommuner reflekterar och lär sig från sina innovationsprocesser, hur de använder reflektions- och lärandemodeller samt vilka skillnader som finns på avdelningar inom olika kommuner.   Metod: Detta arbete är en flerfallstudie där en kvalitativ forskningsstrategi har använts och där den vetenskapliga ansatsen är induktiv. LÄS MER

  3. 18. Delaktighet under tvång : Hur beskriver lärare inom SiS skolverksamhet sitt arbete för att främja flickors delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jolina Gustafsson; Therese Liljequist; Henrietta Mörk; [2023]
    Nyckelord :Girl; SAMS; SiS; SiSam; Participation; The System perspective; The participation model and Three cultures of participation; Delaktighet; Delaktighetsmodellen; Flicka; SAMS; SiS; SiSAM; Systemperspektivet; Tre kulturer för delaktighet;

    Sammanfattning : Eleverna inom Statens institutionsstyrelse (SiS) befinner sig i en speciell skolkontext. Det vanligast förekommande är att elever placeras på SiS utifrån lagen om vård av unga (LVU) och placeringen sker genom tvång (Karlsson & Linde, 2021). Individens hela liv ska rymmas inom institutionen: fritid, behandling och skola (Enell et al. LÄS MER

  4. 19. Lärande av och genom forskning i lokala FoU projekt : Att skapa kunskap i samspel mellan forskning och praktik

    Master-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Maria Skarin; [2023]
    Nyckelord :Work integrated learning; research; practical knowledge; epistemology; critical reflection; Arbetsintegrerat lärande; forskning; praktisk kunskap; kunskapssyn; kritisk reflektion;

    Sammanfattning : The aim of this study is increased insight and understanding of how learning from research to practice is working theoretically and experienced by participants. Research questions are: 1. What does learning from research mean, from a theoretical perspective? 2. LÄS MER

  5. 20. Urbana studierum : länken mellan två campusnoder

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Vilma Videhult Lagerstedt; Emma Ottosson; [2022]
    Nyckelord :Student city; Urban university; Malmö; Learning; Campus; Social sustainability; Urban development; Environment and behavior; Learning environments; Studentstad; Stadsuniversitet; Malmö; Inlärning; Campus; Social hållbarhet; Stadsutveckling; Miljö och beteende; Lärandemiljöer;

    Sammanfattning : Skolåret 2021/ 2022 blev Malmö utnämnd till Årets studentstad med motiveringen“Det är en stad att leva och trivas i både innan, under och efter sina studier ochstudenterna ses som en självklar del av stadens utveckling” (SFS, 2021). Samtidigtvill Malmö Stad tillsammans med Malmö universitet utveckla studentstaden Malmö,och ställer sig frågan hur denna förändring och förbättring skulle kunna se ut. LÄS MER