Sökning: "lärande utvecklingspedagogiskt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden lärande utvecklingspedagogiskt perspektiv.

  1. 1. Barns inflytande i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om barns inflytande i förskolans utbildning och undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Linda Rohman; Yvonne Axelsson; [2023]
    Nyckelord :Barns inflytande; förskollärare; förhållningssätt; kompetens; demokrati; förskola;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att det finns en problematik kring och skillnad på hur förskollärare möjliggör för barns inflytande i förskolans undervisning och utbildning, där stor vikt ligger på förskollärarens roll och kompetens. Studiens syfte är att visa hur förskollärare beskriver sina intentioner att arbeta med barns inflytande i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Ett didaktiskt perspektiv på lek och språkutveckling : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linnea Borg; Madelene Lindborg; [2022]
    Nyckelord :språkutveckling; lek; didaktik; förskolan;

    Sammanfattning : Sammanfattning Lek och språk är centrala aspekter för barns utveckling i förskolan. Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi uppmärksammat att lek och språkutveckling tolkas olika på olika förskolor. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares konstruktioner av en förskola med god kvalitet : Framträdande diskurser om kvalitet, pedagogisk dokumentation och bedömning i arbetet med förskolans systematiska kvalitetsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emilia Hansson; My Zeljkovic; [2022]
    Nyckelord :Bedömning; förskola; kvalitet; pedagogisk dokumentation; systematiskt kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : Abstract Bedömning i den pedagogiska dokumentationen är ett till synes tabubelagt samtalsämne inom förskolans ramar. Ständigt blir vi påminda om att begreppet bedömning inte ska användas i förskolan i relation till barns utveckling och lärande, vilket också de olika styrdokumenten framhåller. LÄS MER

  4. 4. ”I leken lär sig barnen livet” : En kvalitativ studie om förskollärares syn på lek och hur lek främjar barns lärande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Isabelle Thuresson; Elmas Degirmenci; [2021]
    Nyckelord :Lekresponsiv undervisning; Lek; Förskollärare; Lärande; Utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare ser på lek och hur lek kan främja barns lärande och utveckling. Studien har analyserats utifrån ett utvecklingspedagogiskt perspektiv och ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Yngre barn på ridskola : En studie av yngre barns uppfattningar om och upplevelser av ridskolans verksamhet och hur det kan användas i det pedagogiska arbetet på ridskolan.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Falck; [2020]
    Nyckelord :Barns perspektiv; relationell pedagogik; ridskolepedagogik.;

    Sammanfattning : Ridning härstammar från det militära och blev sedan en folksport i och med ridskolans framväxt på 1940-talet. Ridskolan genomgår nu en ytterligare modernisering i det att Svenska Ridsportförbundet (SvRF) uppmuntrar sina anslutna ridskolor till ett gemensamt arbete mot 2025 och visionen framtidens ridskola. LÄS MER