Sökning: "lärandebehov"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet lärandebehov.

  1. 1. Digital assisterande teknik : -ett stöd för nyanlända elevers språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Zinab Taki; Paola Whittle Rojas; [2023]
    Nyckelord :Digital assisterande teknik; inkludering; nyanlända elever; språkutveckling; translanguaging;

    Sammanfattning : Den här studien strävar efter att synliggöra hur digital assisterande teknik i undervisningen kan främja nyanlända elevers språkutveckling. Syftet med studien är således att ta reda på hur några pedagoger uppfattar och använder digital assisterande teknik som ett stöd i undervisning av nyanlända elever. LÄS MER

  2. 2. Formativ bedömning - En studie om lärares åsikter till och arbete med formativ bedömning

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Julia Hörnlund; Anna Johansson; [2020]
    Nyckelord :svenskämnet; nyckelstrategier; feedback; stöttning;

    Sammanfattning : Formativ bedömning är ett arbetssätt för läraren att kunna utveckla undervisningen och bättre tillgodose elevernas lärandebehov. För att utveckla elevernas lärande finns det fem nyckelstrategier som har utformats för att föra samman praktik och idéen om formativ bedömning. LÄS MER

  3. 3. What patients want to learn after an AMI. Self-perceived learning needs of patients following an acute myocardial infarction – a literature review

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Aslak Balle Hansen; Federico Sampognaro; [2019]
    Nyckelord :Discharge; learning needs; information; patient education; myocardial infarction; nursing;

    Sammanfattning : Att överleva en hjärtinfarkt är en livsomvälvande händelse. Det leder ofta till ångest, stress och i vissa fall depression. Att få rätt information i de inledande stadierna efter behandlingen är avgörande. Dock är det så att på grund av snabba behandlingstider är patienternas utbildningstid före utskrivning ofta för kort. LÄS MER

  4. 4. Upplevelsen av att leva med en transplanterad njure de första åren efter transplantation : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Vårdvetenskap

    Författare :Sara Ringström; Emma Svensson; [2014]
    Nyckelord :transplantation; njure; livsvärld; subjektiv kropp; upplevelse; lärandebehov;

    Sammanfattning : Njuren är det organ som är vanligast att transplantera och det är även det organ flest personer står på väntelistan för att transplantera. Njuren har en viktig funktion i regleringen av kroppsvätskorna och den har även en viktig endokrin funktion. Efter transplantationen förändras vardagen för den transplanterade. LÄS MER

  5. 5. ”Vad skall jag med andragradsekvationer till?”

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Kristina Reuterberg; Ulrika Cardestig; [2012]
    Nyckelord :Elevers lärandebehov; estetiska processer; ;

    Sammanfattning : SammanfattningVårt syfte har varit att undersöka och problematisera kunskap och lärandet som sker påhantverksprogrammets frisörinriktning, textil design samt estetiska programmets bild ochformgivningsinriktning. Kännetecknande för den kategori av elever som står i centrum förvårt intresse är att de är högpresterande inom sina karaktärsämnen men har svårigheter att nåmålen i de teoretiska gymnasiegemensamma ämnena. LÄS MER