Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. HBTQ-undervisningens plats i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Linnea Sandström; [2023]
    Nyckelord :LGBTQ education; leisure time centers; teacher perspective; HBTQ-undervisning; fritidshem; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att lärare uppfattar många hinder i att undervisa i HBTQ samtidigt som undervisningen i större utsträckning är begränsad till skönlitteratur. HBTQ-elever är emellertid ofta måltavlor för våld och kränkningar. LÄS MER

  2. 2. Läsa, titta, eller spela... : En undersökning av gymnasieungdomars fiktionsanvändning på fritiden i olika medier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorik

    Författare :Adam Alvinge; [2023]
    Nyckelord :Fiktionsanvändning; medieekologiskt perspektiv; affordans; litterär kompetens; litterär repertoar;

    Sammanfattning : I denna undersökning kartläggs gymnasieungdomars fiktionsanvändning på fritiden utifrån ett recepetionsteoretiskt och medieekologiskt perspektiv där elevernas fiktionsanvändning studerats utifrån relationen mellan olika medieformer (skönlitteratur, film, tv-serier och tv-spel), kön och programtillhörighet. Studien visar att den stora majoriteten av gymnasieungdomarnas fiktionsanvändning kretsar kring underhållning och avslappning, och elevernas läsningar går sällan bortom grundläggande nivåer för litterär kompetens såsom de beskrivs av Torell och Langer. LÄS MER

  3. 3. The Potential of the Moving Image in the EFL Classroom : A Study of how Teachers in Sweden Teach through Fictional Movies and TV Series

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Ämnesforskning

    Författare :Rebecka Åhl; [2020]
    Nyckelord :movies; TV series; EFL education; language education; moving image;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how English teachers in Sweden use fictional movies and TV series in their classrooms, in order to discover the potential they can have for students’ language proficiency, literacy, and cultural knowledge. The data is collected through a questionnaire distributed to 65 teachers in lower- and upper-secondary school, and secondary adult education. LÄS MER

  4. 4. Skam - En blivande klassiker i svenskundervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Zlatan Azinovic; [2019]
    Nyckelord :Skam; tv-serier; populärkultur; svenskundervisning; rörliga bilder;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks vad tv-serier, och framförallt Skam har för didaktisk potential och om eleverna lär sig något av att arbeta med Skam utifrån kursplanen i svenska. Lärare bör ha kunskap och ett intresse om vilka texter som väcker ett känslomässigt engagemang och som utvecklar eleverna. LÄS MER

  5. 5. Från Lindisfarne till Uppsalablotet : En analys av stereotypisering i tv-serien Vikings

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Johan Borg; Emelie Klang; [2019]
    Nyckelord :Stereotyisering; Vikings; Lindsifarne; Uppsalablotet;

    Sammanfattning : Tv-serien Vikings har blivit väldigt populär sedan den först sändes i mars 2013. Vi undrar dock hur de olika folken (nordbor och engelsmän) i serien framställs i de religiösa kontakter och konflikter som uppstår under den första säsongen. LÄS MER