Sökning: "lärare och teorier"

Visar resultat 1 - 5 av 1271 uppsatser innehållade orden lärare och teorier.

  1. 1. Formativ bedömning inom matematik och naturvetenskap samt dess koppling till synen på lärande : Möjligheter och utmaningar för en förbättrad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Andreas Berggren; Johan Rydberg; [2024]
    Nyckelord :Formativ bedömning; återkoppling; matematik; biologi; fysik; lärandeteorier;

    Sammanfattning : Denna studie är en systematisk litteraturstudie, som ämnar att undersöka vad som kännetecknar formativ bedömning inom matematik och naturvetenskap samt hur formativ bedömning knyter an till olika lärandeteorier. Formativ bedömning är en praktik som visat sig hjälpa elever att utveckla nya kunskaper och förmågor. LÄS MER

  2. 2. Undervisning och skrivutveckling : en kunskapsöversikt om skrivundervisningsstrategier i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Frida Hedin; [2024]
    Nyckelord :Skrivundervisningsstrategier; skrivutveckling; skrivundervisning; svenskundervisning.;

    Sammanfattning : Förmågan att skriva är en grundläggande mänsklig rättighet som är en viktig byggsten för ett aktivt medborgarskap. Därmed är skrivundervisningen i grundskolan av central vikt. LÄS MER

  3. 3. Bildämnets syfte - då och nu : En studie av bildämnets förändring med avseende på syfte och tid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Katarina Särnblad; [2024]
    Nyckelord :Bildämnets historia; bildämnets syfte; läroplaner; undervisningstid; teorier om kreativitet;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur ämnet bild har förändrats, från att ämnet infördes i skolan som teckning på 1800-talet till idag. Frågorna som ställs i studien är hur syftet med bildämnet har utvecklats, och hur undervisningstiden för ämnet har förändrats, sedan folkskolans införande. LÄS MER

  4. 4. Idrottslärares förståelse för hälsa : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare uppfattar hälsa

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Nathalie Mattsson; [2024]
    Nyckelord :Health education; physical education; learning health; physical education; conceptions of health;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute to knowledge about physical education teachers' understanding of health and how the view of health can be related to theories about health. The theories used in the study are the salutogenic and pathogenic perspective and KASAM. Four physical education teachers participated in a qualitative interview study. LÄS MER

  5. 5. Vilken kunskap prioriterar lärare inom friluftslivsundervisningen? : Med målet att ge eleverna förutsättningar och intresse av att vara i naturen, nu och i framtiden

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sofie Öhman; [2024]
    Nyckelord :Friluftsliv; idrott och hälsa; idrottslärare; de fyra kunskapsformerna; tyst kunskap;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to increase the understanding of the purpose and goals of physical education teachers in their outdoor education and what knowledge they express as important for students to develop and demonstrate in, about and through outdoor education. Five physical education teachers participated in the study. LÄS MER