Sökning: "lärarens förhållningssätt mot elever"

Visar resultat 6 - 10 av 32 uppsatser innehållade orden lärarens förhållningssätt mot elever.

  1. 6. ATT UNDERVISA UTIFRÅN ELEVERS FRÅGOR En aktionsforskningsstudie om lärarens och undervisningens betydelse för att skapa en lärmiljö där elevers frågor tas tillvara

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Charlotta Olsson; [2019-05-06]
    Nyckelord :Elevers frågor; undervisning; dialog; samspel; lärarrollen; aktionsforskning; praktikarkitektur;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur lärare kan använda elevers frågor i undervisningen och därigenom öka deras delaktighet. Fokus riktas mot den egna lärarrollen, vilka stödstrukturer och vilken återkoppling som behövs för att lyckas med en frågebaserad undervisning. LÄS MER

  2. 7. Skolstrejk, skolplikt och det demokratiska fostransuppdraget: En intervjustudie av förhållningssätt bland samhällskunskapslärare

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ester Hartmann; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det senaste året har klimatfrågan aktualiserats genom omfattande skolstrejker för klimatet runt om i Sverige och världen som i augusti 2018 initierats av den unga klimataktivisten Greta Thunberg. Gymnasielärare i samhällskunskap har genom styrdokumenten ett antal målsättningar att förhålla sig till i undervisningen. LÄS MER

  3. 8. Matematisk begreppsbildning : Lärares förhållningssätt i årskurserna 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Veronica Stenlund; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Matematisk begreppsbildning är mycket betydelsefullt för utvecklingen av matematiska förmågor (Berggren & Lindroth, 2004). Det har dock visat sig att många elever saknar förståelse för matematiska begrepp. Nationella kunskapsutvärderingar uppvisar låga resultat gällande elevers kunskaper i matematik (Skolverket, 2016). LÄS MER

  4. 9. Utbildning i ämnet Entreprenörskap : Hur är det tänkt att genomföras och hur beskriver lärare genomförandet i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Kjell Vallenfjord; [2019]
    Nyckelord :entreprenörskap;

    Sammanfattning : Entreprenörskap har definierats som en viktig fråga för utbildningsväsendet. Satsningarpå entreprenörskap ska öka Sveriges konkurrenskraft.Vid den senaste gymnasiereformen 2011, Gy11 infördes ämnet Entreprenörskap. LÄS MER

  5. 10. Ansträngning ger resultat : Elevers uppfattning om vad som påverkar viljan att lära sig matematik

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Jandersson Cecilia; Gunnel Hübinette; [2018]
    Nyckelord :Betyg; motivation; ansträngning; matematikundervisning; uppfattningar; narrativ; Mönks Triadiska independenstriangel;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var framförallt att ge elever möjlighet att beskriva sina upplevelser av matematikundervisning och betygssättning i grundskolan. Vi ville också se vad som påverkar elevers intresse och motivation för att lära sig matematik. LÄS MER