Sökning: "Charlotta Olsson"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Charlotta Olsson.

  1. 1. Det blir bara värre : En kvantitativ studie om polisens utsatthet för våld mellan åren 2002-2020

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologi

    Författare :Charlotta Olsson; Felicia Kall; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien är ämnad att skapa en djupare förståelse av utvecklingen av polisens utsatthet för våld över en längre tidsperiod. Vidare söker studien insikter om våldets karaktär såväl som skillnader i anmälningar bland män och kvinnor. LÄS MER

  2. 2. Imagery rescripting som behandling vid Obsessive-Compulsive Disorder

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Charlotta Andersson; Peter Olsson; [2021]
    Nyckelord :Imagery rescripting; Obsessive-Compulsive Disorder; OCD; Social Sciences;

    Sammanfattning : magery rescripting (ImRs) som behandling för tvångsproblematik (OCD),är en relativt outforskad intervention jämfört med Exponering med responsprevention (ERP), som baserat på omfattande forskning är den gyllene standardpsykoterapin för OCD. Emellertid har nya rön från mindre studier visat att ImRs är en lovande behandlingsmodell för tvångsproblematikliksom för andra diagnoser som hälsoångest, social fobi med flera enligt tidigare forskning. LÄS MER

  3. 3. ATT UNDERVISA UTIFRÅN ELEVERS FRÅGOR En aktionsforskningsstudie om lärarens och undervisningens betydelse för att skapa en lärmiljö där elevers frågor tas tillvara

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Charlotta Olsson; [2019-05-06]
    Nyckelord :Elevers frågor; undervisning; dialog; samspel; lärarrollen; aktionsforskning; praktikarkitektur;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur lärare kan använda elevers frågor i undervisningen och därigenom öka deras delaktighet. Fokus riktas mot den egna lärarrollen, vilka stödstrukturer och vilken återkoppling som behövs för att lyckas med en frågebaserad undervisning. LÄS MER

  4. 4. Att utveckla berättelseskrivande i gymnasiesärskolan : En aktionsforskningsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Charlotta Myrén; Hanna Olsson; [2018]
    Nyckelord :Systematisk skrivundervisning; narrativt skrivande; aktionsforskning; gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur elever i gymnasiesärskolan kan stödjas att utvecklas i berättelseskrivande, genom att pröva att genomföra undervisning som kontinuerligt utarbetats och analyserats i kollegial samverkan. Bakgrunden är två fenomen vi uppfattar som bristvaror i vårt arbete i gymnasiesärskolan; undervisning i berättelseskrivande och arbete med systematisk undervisningsdesign. LÄS MER

  5. 5. Sjuksköterskors upplevelser av att vårda patienter som drabbats av stroke : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013); Karlstads universitet/Avdelningen för omvårdnad

    Författare :Sara Olsson; Charlotta Sundström; [2016]
    Nyckelord :Sjuksköterska; upplevelse; omvårdnad; stroke;

    Sammanfattning : Introduktion: Stroke är ett vanligt förekommande sjukdomstillstånd som kan ge livslånga funktionsnedsättningar som följd. Sjuksköterskor spelar en betydande roll i omvårdnaden samt i främjandet av god återhämtning hos patienter som drabbats av stroke. LÄS MER