Sökning: "lärarens planering av undervisning pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden lärarens planering av undervisning pedagogik.

  1. 1. Heterogena grupper i musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Jakob Möllerström; [2023]
    Nyckelord :Individanpassad undervisning; heterogena grupper; ensembleundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka vilka didaktiska faktorer som är viktiga i undervisandet av heterogena grupper i musik. Heterogena grupper avser i detta sammanhang grupper där den individuella instrumenttekniska förmågan skiljer sig elever emellan. LÄS MER

  2. 2. ATT UNDERVISA UTIFRÅN ELEVERS FRÅGOR En aktionsforskningsstudie om lärarens och undervisningens betydelse för att skapa en lärmiljö där elevers frågor tas tillvara

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Charlotta Olsson; [2019-05-06]
    Nyckelord :Elevers frågor; undervisning; dialog; samspel; lärarrollen; aktionsforskning; praktikarkitektur;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur lärare kan använda elevers frågor i undervisningen och därigenom öka deras delaktighet. Fokus riktas mot den egna lärarrollen, vilka stödstrukturer och vilken återkoppling som behövs för att lyckas med en frågebaserad undervisning. LÄS MER

  3. 3. "Vi hjälps åt, tillsammans kan vi mycket". Observationer och intervjuer om hur lärare planerar för och arbetar med olika texter i undervisningen, med fokus på elevers läsförståelse

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ingela Ulvestig; [2014-02-18]
    Nyckelord :läsförståelse; undervisning; strategier; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: De senaste åren har man kunnat se ett lägre resultat i läsförståelse för svenska elever i nationella och internationella undersökningar. Elevers läsförståelse påverkar deras lärande inom alla skolämnen eftersom kunskap utvecklas genom förmågan att ta till sig skriftlig text. LÄS MER

  4. 4. Feminismen och kvinnorörelsen i samhällskunskapsundervisningen : En undersökning av lärares inställning till och hantering av ämnet utifrån didaktiska frågeställningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mats Erkas; [2013]
    Nyckelord :Didaktik; Lärare; Samhällskunskap; Intervju; Feminism; Kvinnorörelsen;

    Sammanfattning : Jag har, genom att intervjua lärare i So och Samhällskunskap, undersökt hur och i vilken mån feminismen och kvinnorörelsen brukar tas upp i undervisning om politiska ideologier. Då en viss frihet lämnas den enskilda läraren i aktuella kursplaner att avgöra vad som ska tas upp i Samhällskunskapen är det motiverat att undersöka hur fördelningen av olika ämnesområden ser ut i praktiken. LÄS MER

  5. 5. Individualisering i en-till-en baserad undervisning

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Helena Wallberg; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om individualisering i en-till-en-baserad undervisning. Syftet med denna undersökning är att undersöka på vilka sätt en-till-en-baserad undervisning kan bidra till en ökad individualisering. LÄS MER