Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Verktyg och återkoppling i samklang : En studie om lärarens roll i arrangering och komposition på gymnasiet

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Carl Asker; [2023]
    Nyckelord :Kompositionsundervisning; formativ bedömning; musikalisk förståelse; hermeneutik;

    Sammanfattning : Studien handlar om att undersöka lärarens roll i arrangering och komposition i gymnasieskolan. Genom fyra semistrukturerade intervjuer med musiklärare strävar studien efter att beskriva och tydliggöra lärarens arbete med elevernas skapandeprocesser, hur de använder formativ bedömning, vilka verktyg de har till sin hjälp och hur de resonerar kring musikalisk förståelse. LÄS MER

  2. 2. Återkoppling i ett förändrat skrivklimat : En systematisk svenskämnesdidaktisk litteraturstudie med fokus på chattbottars förtjänster och utmaningar i gymnasiets skrivundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Kaj Nygren; Martin Sahlin; [2023]
    Nyckelord :Skrivdidaktik; digital didaktik; formativ bedömning; återkoppling; dialog; chattbot;

    Sammanfattning : Sedan Chat GPT lanserades och tog fäste i skolan har stora förändringar skett. Lärare vittnar om ökat fusk men röster hörs också om förtjänster med artificiell intelligens i undervisningen. Förtjänster som språkstöd och skrivverktyg lyfts fram som två exempel. LÄS MER

  3. 3. Formativ bedömning och återkoppling i bildämnet årskurs 9 : En studie ur elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Miia Harjukelo; [2022]
    Nyckelord :Formativ bedömning; Betyg; Återkoppling; Elevperspektiv; Bild;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få insikter om elevers perspektiv på återkoppling i bildämnet i årskurs 9. Den kvalitativa studien har genomförts med en enkätundersökning samt en fokusgruppintervju med fem elever. Tre klasser svarade på enkäten. LÄS MER

  4. 4. Kamratbedömning och elevers lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anne-Charlotte Svensson-Lamm; [2020]
    Nyckelord :Bedömning; formativ bedömning; Kamratbedömning; kamratrespons;

    Sammanfattning : Termen bedömning beskriver ett led i lärandet där det är viktigt att eleven får återkoppling på sitt arbete genom att synliggöra dess styrkor och svagheter. Det finns olika bedömningsformer, bland annat summativ bedömning, formativ bedömning samt kamratbedömning. LÄS MER

  5. 5. Självbedömning : utifrån DiNO:s lärarhandledning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Åsa Igerud; [2020]
    Nyckelord :Självbedömning; metakognitiv; kognition; undervisning; stöttande lärare;

    Sammanfattning : Den här studien diskuterar självbedömningens roll utifrån ett lärarperspektiv. Självbedömning är en av två underkategorier till formativ bedömning, den andra är kamratbedömning. LÄS MER