Sökning: "lärarutbildning Vygotskij"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden lärarutbildning Vygotskij.

  1. 1. Utomhusaktiviteter i förskolan och förskollärarens roll : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares resonemang om arbete med utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Margie Erman Andersson; [2022]
    Nyckelord :Outdoor environment; Outdoor teaching; Outdoor pedagogy; Preschool; Utemiljö; Utomhusundervisning; Utomhuspedagogik; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med mitt arbete är att öka kunskapen om hur förskollärare uttrycker sig kring utomhuspedagogik och hur de resonerar kring hur det arbetet kan bidra till barns utveckling och lärande. För att analysera svaren till intervjufrågorna använder jag mig av sociokulturell teori som utgår från Vygotskij- och Deweyssynssätt och för att analysera svaren till intervjuerna i resultatdelen av studien. LÄS MER

  2. 2. Spår av lärarens modelltext i elevnoveller

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Gertrud Tinnis; [2021]
    Nyckelord :modelltexter; elevtext; ämnesdidaktik; intertextualitet; stöttning;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate the eventual influence of a model text in students´writing process. This study is based on Vygotskij’s theory of the proximal developing zoneand parts of Genette’s theory of Transtextuality. LÄS MER

  3. 3. Utmaningar och möjligheter : En kvalitativ studie om undervisning i engelska för nyanlända elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Asma Koulala; [2021]
    Nyckelord :Nyanlända elever; kartläggning; inkludering; tredje språkinlärning; utmaningar och möjligheter.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med en förståelse för vilka möjligheter och utmaningar lärare i engelska på högstadienivå möter i undervisningen av nyanlända elever oavsett deras tidigare bakgrund och kunskaper från tidigare skolgång. I studiens bakgrund definieras begreppet nyanlända elever enligt skollagen och Skolverkets kartläggning av nyanlända elevers tidigare kunskaper och skolgång redovisas. LÄS MER

  4. 4. Den genuina dialogen för lärande? : en kvalitativ studie av åtta lärares uppfattningar av dialogens karaktär, roll och betydelse för elevers lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Elina Tauson; Malin Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Dialog; relationell pedagogik; Aspelin; Buber; Bakhtin; Vygotskij;

    Sammanfattning : Undersökningen är gjord med syfte att undersöka några lärares uppfattningar av dialogen mellan lärare och elev i lärandesituationer. Vad som framförallt undersöktes var hur lärarna resonerade kring dialogens karaktär samt vilken roll och betydelse för lärande som lärarna tillskrev dialogens art. LÄS MER

  5. 5. Historiemedvetande : Broar måste slås; mellan nu, då och sedan

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Peter Ekdal; Anders Giselsson; [2019]
    Nyckelord :Historiemedvetande; historiemedvetenhet; grundskolan årskurs 4-6; historia; historiedidaktik;

    Sammanfattning : Meningen med vårt arbete är att först bringa klarhet i begreppet historiemedvetande, dess historiska framväxt, definition och didaktiska möjligheter. Därefter vill vi undersöka huruvida lärare inom ämnet historia i grundskolan årskurs 4-6 förstår och använder sig av begreppet som ett syfte. LÄS MER