Sökning: "läroböcker teknik"

Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade orden läroböcker teknik.

  1. 1. Digitala läroböcker inom matematik : En intervjustudie med högstadielärare om fördelar och nackdelar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Felicia Engblom; Paulina Thorén; [2023]
    Nyckelord :Digital lärobok; matematik; fördel; nackdel; lärare; högstadiet;

    Sammanfattning : Skolan har digitaliserats som en konsekvens av samhällets digitalisering och försäljningen av digitala läromedel har ökat. Den svenska skolan är relativt läroboksstyrd och i dag är digitala läroböcker en del av undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Förmågornas fördelning i engelska läroböcker för årskurs 3 : deras möjliggörande av språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Paulina Svanbäck; [2023]
    Nyckelord :engelskundervisning; hörförståelse; läromedelundersökning; läsförståelse; skrivutveckling; talutveckling.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att åskådliggöra hur de fyra förmågorna, skriva, höra, läsa och tala är fördeladei engelskläromedel för åk 3, men även hur utmanande uppgifterna är för eleverna. I enkvantitativ metod granskades läromedlen, Magic! 3, Join the quest 3, Champ 3 och LearnEnglish: Third book. LÄS MER

  3. 3. Resurseffektivisering i värdekedjan inomproduktion med hjälp av dataöverföring

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Douglas Danfors; Kasper Back; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Industriell produktion har bedrivits ända sen den industriella revolutionen tog fart under 1800-talet och har fram till idag genomgått flera stora förändringar. Med de stora problem vi idag ser i form av klimatförändringar som måste bromsas så krävs det att hela samhället och inte allra minst industrier resurseffektiviseras. LÄS MER

  4. 4. Vilka elever har strörst nytta av matematisk problemlösning?

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Andreas Andersson; [2023]
    Nyckelord :problem solving; mathematics; high-achieving students; low-achieving students.; problemlösning; matematik; högpresterande; lågpresterande.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har undersökt hur låg- respektive högpresterande elever påverkas av problemlösningsuppgifter i matematikundervisningen. Är det främst de relativt högpresterande eleverna som har störst nytta av matematisk problemlösning för att få en djupare förståelse i matematik? Kan problemlösning användas för att få upp intresset för lågpresterande elever? Spelar det någon roll hur problemuppgifter är formulerade? Arbetet har genomförts genom en begränsad systematisk litteraturöversikt genom en databassökning via sökmotorerna DiVA, ERIC och Springer följt av en narrativ analys av tolv utvalda artiklar. LÄS MER

  5. 5. Representationsformer i multiplikationskapitlet : en analys av läroböcker för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Selma Jakobsson; [2023]
    Nyckelord :Representationsformer; multiplikation; läromedelsanalys; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Den här studien är en läromedelsanalys och syftet var att se vilka representationsformer som framkommer i multiplikationskapitlet i läroböckerna Favorit matematik 3a samt Mera Favorit matematik 3a. Forskning har visat att representationsformer spelar en stor roll i elevernas lärande samt fördjupar deras matematiska förståelse (Bolden m.fl. LÄS MER