Sökning: "läroboksstyrd"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade ordet läroboksstyrd.

  1. 1. "Lärare har idag frihet att själva välja läromedel..." : En kvantitativ enkätundersökning om lågstadielärares användning av läromedel och eventuella ramfaktorer som begränsar valet av läromedel i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Michaela Eriksson; Ellinor Wollner; [2024]
    Nyckelord :Matematikundervisning; lågstadiet; läromedel; lärobok; ramfaktorteorin;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att presentera hur användningen av läromedel i matematikundervisningen ser ut på lågstadiet samt i vilken utsträckning det finns faktorer som begränsar valet av läromedel i matematikundervisningen utifrån ett lärarperspektiv. Detta gjordes med en kvantitativ ansats där insamlingsmetoden var webbenkät. LÄS MER

  2. 2. Digitala läroböcker inom matematik : En intervjustudie med högstadielärare om fördelar och nackdelar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Felicia Engblom; Paulina Thorén; [2023]
    Nyckelord :Digital lärobok; matematik; fördel; nackdel; lärare; högstadiet;

    Sammanfattning : Skolan har digitaliserats som en konsekvens av samhällets digitalisering och försäljningen av digitala läromedel har ökat. Den svenska skolan är relativt läroboksstyrd och i dag är digitala läroböcker en del av undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Konkretisera mera : En intervjustudiestudie om lärares och specialpedagogers upplevelser av användandet av konkret material i matematikundervisningen på mellanstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL); Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Annelie Broman; Helen Jonasson Palmqvist; [2023]
    Nyckelord :abstrakt; konkret material; matematik; mediering; mellanstadiet; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Allt fler elever får svårigheter i matematikämnet och undervisningen är till stor del läroboksstyrd. Detta gynnar inte alla elever. Undervisningen bör vara mer varierad och innehålla fler uttrycksformer och synliggöras med stöd av konkret material för att tillgodose elevers olika behov. LÄS MER

  4. 4. Språk- och kunskapsutvecklande matematikundervisning : ur ett andraspråksperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Charline Bou Obeid; Emilia Rasmusson; [2021]
    Nyckelord :Andraspråkselever; laborativ matematik; läroboksstyrd undervisning; matematikbok; sociokulturellt perspektiv; språkfrämjande; traditionell undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie är baserad på andraspråkselevers bristande måluppfyllelse i ämnet matematik. Syftet med studien var att belysa vilka hinder respektive möjligheter som laborativ och läroboksstyrd matematikundervisning ger elever med svenska som andraspråk. LÄS MER

  5. 5. Bråk i läromedel : En läromedelsanalys med utgångspunkt i variationsteorin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Jesper Andersson; [2020]
    Nyckelord :Rationella tal; Variationsmönster; Kritiska aspekter; Matematik; Årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka möjligheter elever har att utveckla sin förståelse för bråk i en läroboksstyrd undervisning. Forskning visar att läroböcker har en stor inverkan på matematikundervisningen, och undersökningar visar att även i Sverige används läroböcker i stor utsträckning. LÄS MER