Sökning: "läromedel i musik"

Visar resultat 16 - 20 av 43 uppsatser innehållade orden läromedel i musik.

  1. 16. Att undervisa i musik på gymnasiesärskola : en kvalitativ studie om hur musiklärare på gymnasiesärskolor talar om sin planering av musikundervisning

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Nathalie Hansen; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Som musiklärarstudent har jag, inom lärarutbildningen, upplevt en brist på undervisning kring metoder och läromedel för elever med behov av stöd samt elever med funktionsvariationer. Utöver detta önskar jag arbeta inom särskola efter avklarad utbildning. LÄS MER

  2. 17. Musikämnets digitala pedagogik : En kvalitativ studie om hur digitala verktyg tillämpas av pedagoger i musikundervisning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Daniel Hedberg; [2020]
    Nyckelord :Digitala verktyg; läroplan; läromedel; musikpedagogik;

    Sammanfattning : Digitala verktyg har idag fått en allt större betydelse inom skolan och dess musikundervisning där såväl läromedel som pedagogiska strategier har kommit att utvecklas igenom den digitala närvaron i rummet. Syftet med denna studie var därav att undersöka digitala verktyg samt hur de tillämpas av pedagoger inom musikundervisning på gymnasiet. LÄS MER

  3. 18. Anpassningar i musikundervisningen : en studie om specialpedagogiska metoder inom ämnet musikteori

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Dennis Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Specialpedagogik; musik; musikteori; samverkan; anpassningar;

    Sammanfattning : Specialpedagogik infördes i lärarutbildningen år 2011, vilket betyder att merparten av dagens lärare inte har fått någon utbildning inom specialpedagogik. Denna studie undersöker vilka specialpedagogiska metoder som används inom de musikteoretiska ämnena, hur dessa val av metoder påverkas av lärarens erfarenhet, huruvida lärarna upplever att de kan vända sig till elevhälsan för att få stöd samt om det finns behov av fortbildning inom specialpedagogik hos musiklärare. LÄS MER

  4. 19. Digitalt läromedel : Läromedelsanalys ur ett sociosemiotiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Terese Öhman; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att analysera funktionen av och samspelet mellan semiotiska modaliteter i ett digitalt läromedel. Studien har utgått ifrån ett sociosemiotiskt perspektiv där människans behov av att tillsammans skapa betydelse ses som grunden. LÄS MER

  5. 20. Bildläraren på Facebook : en studie om informella samtal över internet inom bildämnet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Vilma Andersson; [2020]
    Nyckelord :läromedel; Facebook; kollegialt lärande; kompetensutveckling; bildämnet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad som delas i en lärargrupp på Facebook samt hur detta kan förstås ur professionens förutsättningar och skolans styrdokument. Detta undersöktes genom en insamling av material under en period på två veckor. LÄS MER