Sökning: "läroplan Lpo94"

Visar resultat 11 - 15 av 56 uppsatser innehållade orden läroplan Lpo94.

  1. 11. Tydlig men ändå diffus. Grundsärskolelärares uppfattningar om grundsärskolans nya läroplan, Lgrsä11

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Birgitta Boman; Gunilla Palmquist; [2015-10-08]
    Nyckelord :grundsärskola; läroplan; Lgrsä11; lärande; måluppfyllelse; kunskapskrav; bedömning; delaktighet; ”en skola för alla”;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens övergripande syfte är att beskriva lärares uppfattningar av den senaste läroplanen för grundsärskolan, Lgrsä11, inriktning grundsärskola, med tyngdpunkt på lärande, måluppfyllelse och bedömning. Konsekvenserna av de förändringar som detta nya styrdokument innebär för grundsärskolan problematiseras utifrån följande frågeställningar: 1. LÄS MER

  2. 12. Idrott och hälsa i förändring - En kvalitativ studie om hur lärare uppfattar att införandet av Lgr11 påverkat ämnet Idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Charlotte Aav; [2015-08-10]
    Nyckelord :Lgr11; Lpo94; Idrott och hälsa; Läroplan; Kodteori;

    Sammanfattning : Syftet i föreliggande studie är att studera hur implementeringen av Lgr11 påverkat ämnet Idrott och hälsas innehåll samt vilka konsekvenser det fått för lärarens roll i undervisningen. Studien har en kvalitativ ansats och data har insamlats genom intervjuer med fem undervisande lärare i Idrott och hälsa årskurs 7-9. LÄS MER

  3. 13. Lgy11: en kontrollerande läroplan. Samtal med fyra gymnasielärare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Oscar Söderberg; [2015-01-30]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The autumn of 2011, saw a new curriculum being put to use in Swedish schools, a curriculum whose purpose was to supply the Swedish schools with a larger national equivalence. This new curriculum was meant to counter the strong variations in grading that the ministry of education felt was a result of the Lpo94, the curriculum previous to lgy11's introduction. LÄS MER

  4. 14. En kunskapslucka i skolans värld? En kunskapsöversikt om elever med begränsningar i det teoretiska och abstrakta tänkandet - dess följder och konsekvenser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Rixman; [2015]
    Nyckelord :En skola för alla; individualiserad undervisning; Lgr11; läroplan; motivationsforskning; svagbegåvad; svagbegåvning; svag teoretisk begåvning; särskilt stöd; The Big Five;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i min egen kunskapslucka kring elevgruppen svagbegåvade, trots flera år på Lärarhögskolan i form av lärarutbildning och ett flertal fristående kurser, så ville jag undersöka hur forskningen såg ut på området. Bilden som växte fram visade på ett osynliggörande av denna elevgrupps problematik. LÄS MER

  5. 15. "Salen är inte gjord för att sitta och lyssna i, den är gjord för att kasta bollar i ansiktet på varandra" : En kvalitativ undersökning om vilka ramfaktorer som idrottslärare i årskurs 6-9 upplever styr undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jesper Kristoffersson; [2015]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; Intervju; Lärare; Ramfaktorteorin;

    Sammanfattning : Idrott och hälsa har präglats av momentet rörelse sedan ämnet introducerades i skolan. I samband med att Lpo94 infördes skulle ämnet få en tydligare hälsoaspekt. Men då läroplanen var otydlig gav det lärarna utrymme att själva tolka innehållet skedde inga större förändringar. LÄS MER