Sökning: "läroplan Lpo94"

Visar resultat 16 - 20 av 56 uppsatser innehållade orden läroplan Lpo94.

  1. 16. Teknikämnet i den svenska grundskolan 2014

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Joachim Bergström; [2014]
    Nyckelord :grundskola; teknik; teknikämnet; läroplaner; Lgr11;

    Sammanfattning : Teknikämnet är idag ett skolämne som kan ses som oklart odefinierat då det inte finns någon entydig beskrivning avseende ämnets innehåll. Detta framgår även i ett internationellt perspektiv. Oklarheter gör det svårt för elever och lärare att överblicka teknikämnet avseende mål och undervisning. LÄS MER

  2. 17. Skönlitteratur som verktyg för utforskande av demokrati- och livsfrågor i Lgr11

    Kandidat-uppsats,

    Författare : [2014]
    Nyckelord :Skönlitteratur; Styrdokument; Diskursanalys; Demok;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att granska 011 års läroplan och undersöka i vilken utsträckning man där betraktar skönlitteratursom ett verktyg för att förverkliga den värdegrund som uttrycks i styrdokumentet. Den huvudsakliga frågeställningenär hur man i Lgr11 betraktar skönlitteraturen i förhållande till utforskandet av demokrati- och livsfrågor. LÄS MER

  3. 18. Mångkultur i skolan, något nytt? : En kvalitativ dokumentanalys av den svenska nioåriga grundskolans läroplaner.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cecilia Lundberg; [2014]
    Nyckelord :läroplan; styrdokument; Lgr62; Lgr68; Lgr80; Lpo94; Lgr11; mångkultur; mångfald; kultur; elev;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka den förändring som skett i grundskolans läroplaner mellan 1962-2011, vad gäller formuleringar om och kring arbetet med mångkultur. Syftet har besvarats genom frågeställningarna: Vad utmärker de enskilda läroplanernas synsätt på mångkultur? Vilka förändringar har skett i grundskolans läroplaner under de senaste femtio åren, vad gäller synsättet på mångkultur? Metoden som använts för att komma fram till ett resultat var av kvalitativ art. LÄS MER

  4. 19. Var det bättre förr? : En studie om lärares erfarenheter och tankar kring Lpo94 och Lgr11.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Alexander Jonasson; Olle Nyberg; [2014]
    Nyckelord :Lgr11 Lpo94;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur lärare i skolämnet idrott och hälsa ser på och påverkas av Lpo94 respektive Lgr11. Här nedan redovisas våra frågeställningar: Hur var det/är det att verka med respektive läroplan? Hur hjälper de olika läroplanerna att bedöma elevers kunskaper i ämnet idrott och hälsa? Vilka didaktiska konsekvenser menar lärarna att Lgr11 jämfört med Lpo94 kan skapa för elevernas lärande? Metod: Vi har valt att intervjua 3st manliga lärare i Stockholmsområdet. LÄS MER

  5. 20. En läroplan utan stort tolkningsutrymme? : En undersökning av Lgr11 ur ett läsarorienterat perspektiv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Helena Sélsfors; [2014]
    Nyckelord :läroplan; Lgr11; läsarorienterad litteraturkritik; kunskapsteori; tolkning; Stanley Fish; Ludwik Fleck;

    Sammanfattning : This essays aim is to investigate the possibilities of subjective interpretation of Lgr11, the Swedish curriculum for elementary school. The assignment that the Swedish authority Skolverket got in 2009, was to create a curriculum that would grant that the students achievements would not be influenced by any subjective opinions and that all elementary schools in Sweden will give an equivalent education. LÄS MER