Sökning: "läroplan Lpo94"

Visar resultat 6 - 10 av 56 uppsatser innehållade orden läroplan Lpo94.

  1. 6. Vygotskij, var är du? : En läroplansanalys om huruvida det sociokulturella lärandeperspektivet synliggörs i läroplaner från 1969–2011.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ivana Filipovic; Marta Krzyzanowska; [2020]
    Nyckelord :språk; kommunikation; samarbete; lärande; matematiskt språk; läroplan; kursplan.;

    Sammanfattning : Detta är en empirisk studie vars syfte är att undersöka huruvida det sociokulturella perspektivet synliggörs i läroplanerna från 1969–2011. I studien undersöks även i vilken grad kommunikation kommer till uttryck i respektive läroplan samt hur dessa uttryck skiljer sig med fokus på matematikämnet. LÄS MER

  2. 7. Norm och variation i läroplaner : en jämförelse av synen på språklig norm och variation i Lpo94 och Lgr11

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Linda Rydell Petersson; [2019]
    Nyckelord :Kursplan; läroplan; norm; språk; variation;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka Lgr11 och Lpo94:s tal om språklig norm och variation samt att se om någon kunskapssyn går att utläsa. Den metod som används är närläsning, där varje läroplan analyseras med hjälp av begreppsdefinitioner. Läroplanerna läses, tolkas och läses om med så objektiva ögon som möjligt. LÄS MER

  3. 8. Vad innehåller och vad förändras i matematikläroboken? : En läroboksanalys utifrån hur skriftliga räknemetoder har förändrats i läroböcker för årskurs 3 före och efter införandet av Lgr11.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Pär Sundh; [2018]
    Nyckelord :Skriftliga räknemetoder; Läroböcker; Innehållsanalys; Läroplan; Kursplan; Traditionella algoritmen; Mellanledsräkning med talsorter; Tallinje; Valbar räknemetod.;

    Sammanfattning : I ett tidigare arbete (Sundh, 2016), analyserade jag 8 matematikläroböcker för årskurs 3. Den analysen ligger som grund för den här studien som utvidgar analysen till att vidare undersöka hur läroböcker inom matematik för årskurs 3 speglar kunskapskraven i respektive styrdokument Lpo94 och Lgr11, med fokus på skriftliga räknemetoder inom addition och subtraktion. LÄS MER

  4. 9. Samhällskunskapsämnet efter läroplansreformen : En kvalitativ undersökning om hur samhällskunskapslärare uppfattar sitt ämne efter Lgr11.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Maria Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Samhällskunskap; mellanstadielärare; SO-ämnen; läroplansteori; Lgr11; Lpo94;

    Sammanfattning : I denna studie presenteras en undersökning om hur samhällskunskapslärare på mellanstadiet upplever sitt ämne efter implementeringen av Lgr11. Lärarna som medverkat har erfarenhet av att arbeta under både Lpo94 och Lgr11. LÄS MER

  5. 10. Fler krav är lägre krav? : En analys av läroplansskiftets förändringar i musikämnets kursplan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för musikvetenskap

    Författare :Carl Årling; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med min uppsats är att uppmärksamma de skillnader i betyg inom musikämnet som inträffat sedan läroplansskiftet från Läroplan för det obligatoriska läroverket 1994 (Lpo94) till Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr11). Läroplanerna med tillhörande kursplaner är de dokument som lärare i Sverige använder till sin planering av undervisning samt till bedömning av elevers prestationer. LÄS MER