Sökning: "läroplan och bedömning teknik"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden läroplan och bedömning teknik.

  1. 1. Internet för högstadiet : Utveckling av en lärarhandledning

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Mikael Willborg; [2023]
    Nyckelord :teacher guidance; technology teaching; internet teaching; teaching about technical systems; lärarhandledning; teknikundervisning; internetundervisning; undervisning om tekniska system;

    Sammanfattning : Arbetet som presenteras i rapporten beskriver utvecklingen av en lärarhandledning för undervisning om internet. Bakgrunden är kraven i grundskolans läroplan (Lgr22), och mer specifikt kursplanen i Teknik för årskurs 7-9, på att avhandla internet i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Läroplansanalys utifrån Blooms reviderade taxonomi : Likheter och skillnader mellan Sveriges och Ålands kunskapskrav i ämnena NO och SO för elever upp till årskurs 4, samt förändringar över tid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jaqueline Sving; Melissa Thom; [2023]
    Nyckelord :NO; SO; läroplanskoder; Blooms reviderade taxonomi; kognitiva processer; kunskapsdimensioner; kunskapskrav;

    Sammanfattning : Teman och analysmetoder som genomsyrar denna studie är läroplanskoder och Blooms reviderade taxonomi. Dessa utgör också den här studiens teori och förklaringsmodeller. Begreppet läroplanskod avser ett samlingsnamn för en uppsättning principer bestående av urval, organisation och förmedlingsform av skolans undervisning (Linde, 2021, s. LÄS MER

  3. 3. Bedömning i teknik, syns den? : En kvalitativ studie om tekniklärares bedömningspraktik på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karin Danielsson; Ebba Pettersson; [2022]
    Nyckelord :Teknikundervisning; Bedömning; E-portfolio; von Wrights determinanter;

    Sammanfattning : Föreliggande studie handlar om hur bedömning synliggörs i teknikundervisningen. För att undersöka detta lyftes frågor om hur läroplanen används, vilken typ av undervisning som bedrivs och olika former av dokumentationsverktyg. LÄS MER

  4. 4. Videokameran som pedagogiskt verktyg : Hur kan videokameran användas som pedagogiskt verktyg för formativ bedömning och samtidigt synliggöra progressionen gällande svenskämnets muntliga förmågor?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för humaniora

    Författare :Roger Häggmark; [2018]
    Nyckelord :Formativ bedömning; synliggöra lärandet; muntliga förmågor; elevers progression; digital teknik; videokameran; självkänsla;

    Sammanfattning : Att ge eleven formativ bedömning gällande sina muntliga förmågor i svenskämnet är en sak, att visualisera dessa förmågor och samtidigt synliggöra progressionen för eleven är en annan och kan upplevas som problematiskt. I denna fallstudie undersöks hur videokameran kan användas som pedagogiskt verktyg för problematiseringen i föregående mening samt hur användandet av nämnt verktyg även kan göra undervisningen mer lustfylld och värdeskapande, samtidigt som det underlättar dokumentation och utvärdering. LÄS MER

  5. 5. Kunskapssynen i teknikämnetskursplan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Jesper Turesson; [2017]
    Nyckelord :technology; technological knowledge; curriculum; literature review; elementary; teknik; teknisk kunskap; läroplan; litteraturstudie; grundskola; teknikämnet.;

    Sammanfattning : Grundskolans teknikämne har kritiserats för att undervisningen inte utgår från elevernas intressen och erfarenheter. Vidare utgår undervisningen alltför sällan från kursplanen och det saknas en samsyn bland lärarna kring hur undervisningen skall genomföras samt vad ämnet står för. LÄS MER