Sökning: "lärospel"

Visar resultat 11 - 15 av 27 uppsatser innehållade ordet lärospel.

  1. 11. En lärares upplevelse av att utveckla och använda lärospel : Hur upplever läraren arbetsprocessen av att utveckla och använda ett lärospel

    M1-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Sebastian Källström; [2018]
    Nyckelord :lärospel; upplevelse; utveckla; använda; samarbetsdesign;

    Sammanfattning : I denna rapport behandlas en lärares upplevelse av att utveckla och använda lärospel via en arbetsprocess där en lärare inkluderas i utvecklingen av ett lärospel som sedan spelas med lärarens elever. Vad lärospel innebär och de olika faktorer som påverkar utvecklingen och användningen av lärospel presenteras och problematiseras, följt av en beskrivning av arbetsprocessen och artefaktutvecklingen. LÄS MER

  2. 12. Digitalt spelbaserat lärande : Vad kännetecknar forskning om elevers utveckling genom digitalt spelbaserat lärande inom matematik i grundskolan?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josephine Andersson; Elin Borgh; [2018]
    Nyckelord :Digitalt spelbaserat lärande; matematik; lärospel; grundskolan; digitala verktyg; motivation; prestation;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten nedan är att få en uppfattning om hur forskningsfältet ser ut gällande digitalt spelbaserat lärande i grundskolan inom ämnet matematik. Syftet har även varit att granska forskning, under de senaste tio åren, för att undersöka hur resultaten sett ut efter att elever använt sig av digitala verktyg och spel. LÄS MER

  3. 13. Implementation av begreppskartor med zoom och panorering för webb och surfplattor med hjälp av Meteor

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Interaktiva och kognitiva system

    Författare :Filip Brolund; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Forskargruppen Educational Technology Group med forskare från Linköpings och Lunds universitet jobbar på ett lärospel i historia för mellanstadiet. En av aktiviteterna i spelet är att skapa begreppskartor och denna aktivitet är i behov av en uppgradering för att kunna utmana eleverna på en svårare nivå. LÄS MER

  4. 14. Narrativa struktrer i lärospel : Narrativa strukturers påverkan på elevers minne i skolmiljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Daniel Larsson; [2016]
    Nyckelord :Minne; Narrativ; Utbildning; Dataspel; Lärande; Tangential Learning;

    Sammanfattning : Användandet av dataspel inom skola och utbildning har blivit ett allt vanligare fenomen men dess påverkan op elevens lärande har varit svår att utrönna. Flertalet av de studier som undersökningar som utförts har haft stort fokus på dataspel vs icke dataspel, men få har valt att studiera hur olika typer av dataspel påverkar. LÄS MER

  5. 15. Narrativa strukturer i lärospel : Narrativa strukturers påverkan på elevers minne i skolmiljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Daniel Larsson; [2016]
    Nyckelord :Minne; Narrativ; Utbildning; Dataspel; Lärande; Tangential Learning;

    Sammanfattning : Undersökningen utgår ifrån Watson, Morris & Harris (2010) och Annetta m.fl. (2008) undersökningar av användandet av dataspel i en läromiljö samt Portnow’s (2008) teorier om tangential learning. LÄS MER