Sökning: "läs och skrivsvårigheter 2010"

Visar resultat 21 - 25 av 72 uppsatser innehållade orden läs och skrivsvårigheter 2010.

  1. 21. Pedagogisk utredning av "tvåspråkiga elever" - en studie av några gymnasieelevers tvåspråkiga språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maria Rubin; [2011]
    Nyckelord :Flerspråkighet; gymnasieskolan; pedagogisk utredning; specialpedagogik; språk-; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Malmö HögskolaLärarutbildningenSkolutveckling och ledarskapSpecialpedagogikHöstterminen 2010ABSTRAKTRubin, Maria (2010). Pedagogisk utredning av ”tvåspråkiga elever” – en studie av några gymnasieelevers tvåspråkiga språkutveckling (A Study of Second Language Acquisition of Some Bilingual Students in Upper Secondary School). LÄS MER

  2. 22. Tillgång och kompetens kring kompensatoriska hjälpmedel

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Carina Fransson; Anneli Jessen; [2011]
    Nyckelord :delaktighet; dyslexi; en skola för alla; kompensatoriska hjälpmedel; kompetens; läs- och skrivsvårigheter; specialpedagogik; tillgång; utbildning;

    Sammanfattning : Fransson, Carina & Jessen, Anneli (2010). Tillgång och kompetens kring kompensatoriska hjälpmedel (Availability and competence on assistive technology). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogik, Lärarutbildningen, Malmö högskola. LÄS MER

  3. 23. Perspektiv på läs- och skrivsvårigheter. Sex specialpedagogers resonemang kring läs- och skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Annica Lindén; [2010-07-01]
    Nyckelord :specialpedagog; läs- och skrivsvårigheter; perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte För de flesta barn går det lätt att utveckla skriftspråket och läsningen under det första skolåren men för en del barn kan det vara svårt, och i vissa fall nästan omöjligt, att knäcka koden. Undersökningar visar att de elever som hade läs- och skrivsvårigheter under andra skolåret, fortfarande hade stora problem under det nionde skolåret (Häggström, 2003). LÄS MER

  4. 24. Kartläggning och testning av läs- och skrivsvårigheter hos vuxna med svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Rut Lindmark; [2010-06-18]
    Nyckelord :Dyslexi; specifika läs- och skrivsvårigheter; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar kartläggning och testning av läs- och skriv-svårigheter hos vuxenstuderande som har svenska som andraspråk. Arbetet tar sin utgångspunkt i den fonologiska förklaringsmodellen av dyslexi/specifika läs- och skrivsvårigheter, vilken framhåller att svårigheterna med att läsa och skriva bottnar i en svaghet i det fonologiska systemet. LÄS MER

  5. 25. "De är ju inga oskrivna blad heller". SO-lärares berättelser om arbetet med elever i år 7-9 som riskerar att inte nå målen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sofia Näslund; [2010-04-22]
    Nyckelord :specialpedagogik; SO; didaktik; narrativ; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att utifrån ett sociokulturellt perspektiv undersöka SO-lärares berättelser om arbetet med elever i år 7-9 som riskerar att inte nå målen i SO. Syftet preciseras i frågeställningarna; Hur berättar SO-lärare om undervisningen av elever som riskerar att inte nå målen i SO? Hur resonerar SO-lärare kring det faktum att elever presterar olika inom SO-ämnet? Hur framställer SO-lärare främjande och hämmande faktorer för lärande? Hur berättar SO-lärare om samarbete med andra aktörer inom skolan? Teori: Tolkningsansatsen för studien är inspirerad av det sociokulturella perspektivet. LÄS MER