Sökning: "läs-och skrivförståelse"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden läs-och skrivförståelse.

  1. 1. ”resa både i tiden, i rymden och i hela världen” : En kvalitativ intervjustudie av fyra F–3-lärares didaktiska förhållningssätt i arbetet för att främja elevers meningsskapande och förståelse för sig själva och sin omvärld genom skönlitteraturen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sanna Basualto; Erika Udén Möller; [2022]
    Nyckelord :Meningsskapande; sociala samspel; skönlitteratur; textsamtal;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka fyra F–3-lärares didaktiska förhållningssätt i arbetet för att främja elevers meningsskapande och förståelse för sig själva och sin omvärld genom skönlitteraturen. Studiens resultat grundar sig på kvalitativa intervjuer av fyra F-3-lärare. LÄS MER

  2. 2. Digital undervisning i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med digitalisering i läs- och skrivundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Josefine Bengtsson Berggren; Emmy Berg; [2022]
    Nyckelord :Digital kompetens; digitalisering; digitala verktyg; förskollärare; läs-och skrivundervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera hur förskollärare använder digitala verktyg i undervisningen med grund i läs-och skrivförståelse. Studien inriktar sig på att besvara frågeställningarna: på vilka sätt påverkar förskollärares digitala kompetens den digitala läs-och skrivundervisningen i förskolan?och hur kan förskollärarnas digitala läs-och skrivundervisningen implementeras i den traditionella läs-och skrivundervisningen?  Studien utgår från hermeneutiken och pragmatismen, där vi via tolkning och förförståelse undersökt förskollärares förhållningssätt till den digitala läs-och skrivundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Litteracitet i förskolan – Mer än bara läs- och skrivförståelse : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver sitt arbete med barns litteracitet i rutinsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rasmus Lundstedt; Evelina Nilsson; [2021]
    Nyckelord :emergent literacy; Litteracitet; förskollärare; förskola; rutinsituationer;

    Sammanfattning : Syftet med studien äratt synliggöra förskollärares tankar kring arbetet med barns litteracitet i rutinsituationer. Vi användeross av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer med fokuspåbarns litteracitetsutvecklingi förskolan. I vår studie utgårvi från ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. "KL är ingen quick fix" : En studie om kooperativt lärande och berättande text

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emelie Lindqvist; Rose-Marie Hübinette; [2020]
    Nyckelord :Grundprinciper i kooperativt lärande; interaktion; läsförståelsestrategier; KL; kooperativt lärande; skrivstrategier; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få kunskaper om hur lärare arbetar med berättande text utifrån kooperativt lärande. I studien undersöks vilka likheter och/eller skill-nader som går att se be-roende på om lärare är utbildade inom kooperativt lärande eller om de bara är mer inspirerade av det kooperativa arbetssättet. LÄS MER

  5. 5. Anpassningar för elever med autism : med fokus på läs- eller skrivförståelse

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Annelie Andersson; Frida Dybeck; [2019]
    Nyckelord :Autism; anpassningar; grundskolan; läsförståelse; skrivförståelse;

    Sammanfattning : Läs- och skrivförståelse är grundläggande för att vara delaktig i dagens samhälle. Att läsa och skriva är inte enbart en enskild färdighet utan även en social aktivitet. Kännetecken för autism är svårigheter med kommunikation och i det sociala samspelet. LÄS MER