Sökning: "läsförståelsestrategier"

Visar resultat 31 - 35 av 246 uppsatser innehållade ordet läsförståelsestrategier.

  1. 31. Att lära elever läsa : Om läsinlärnings- och läsförståelsestrategier i ämnet svenska

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Marie Ivarsson Bjurteg; Therese Björkman; [2022]
    Nyckelord :Läsutveckling; Läsinlärningsstrategier; Läsförståelsestrategier;

    Sammanfattning : När elever börjar årskurs 1 finns en stor variation gällande elevers läskunskaper. En väsentlig del med läsundervisningen är att den når ut till alla elever oavsett tidigare kunskaper, vilket förutsätter att lärare använder en variation av olika läsinlärnings- och läsförståelsestrategier. LÄS MER

  2. 32. En kvalitativ studie av två lärares arbete med läsförståelse i två olika skolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Mimmi Hellborg; [2022]
    Nyckelord :förkunskaper; läsförståelse; läsförståelsestrategier; lässtrategier; textsamtal; undervisning;

    Sammanfattning : Under min verksamhetsförlagda utbildning samt mitt arbete i klassrummet har jag uppmärksammat att undervisning i läsförståelse skiljer sig åt. Därav har jag funderat över vad som påverkar de olika undervisningssätten. LÄS MER

  3. 33. Slumpen skapar inte goda läsare : en kvantitativ studie om användandet av läsförståelsestrategier i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Gabriel Benjaminsson; Felix Samuelsson; [2022]
    Nyckelord :Läsförståelsestrategier; läsfrämjande; svenskämnet; svenskdidaktik;

    Sammanfattning : Vi vill i denna studie bidra med kunskap och forskning kring läsförståelsestrategier och dess användning och undersöka hur frekvent utvalda läsförståelsestrategier används och vilka som används. Uppsatsen är en kvantitativ enkätundersökning med syfte att undersöka i vilken utsträckning behöriga svensklärare och svenska som andraspråkslärare i årskurs 7–9 använder sig av vetenskapliga läsförståelsestrategier. LÄS MER

  4. 34. Lärare som modellerande förebilder : En kvalitativ studie om lärares undervisning i läsförståelse i grundskolans årskurs 1-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Läsförståelse; läsförståelsestrategier; modellering; undervisning; svensklärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att bidra med kunskap om hur lärare i årskurs 1-3 arbetar med utveckling av elevers läsförståelse. För att besvara syftet formulerades tre forskningsfrågor: Hur beskriver lärare sitt arbete för att utveckla elevers läsförståelse? Vilka faktorer anser lärare bidrar till utveckling av elevers läsförståelse? Vilka erfarenheter har lärare kring arbete med läsförståelsestrategier? Studien har genomförts med utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv, som bygger på lärande som socialt betingat genom interaktion. LÄS MER

  5. 35. Läsförståelse ur ett lärarperspektiv : En intervjustudie om lärares syn på undervisning i läsförståelse i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Hajnalka Breuer Thapa; [2022]
    Nyckelord :reading literacy; läsförståelse; läsförståelsestrategier; reading comprehension; strategy instruction; elementary school; teacher’s beliefs; reciprocal teaching;

    Sammanfattning : Syftet med min studie var att öka kunskapen om vilket sätt åtta lärare resonerar kring och arbetar med undervisningen av läsförståelse i årskurs 1–3. Jag använde mig av kvalitativa intervjuer och intervjuade åtta lärare för att undersöka deras syn på läsförståelse och deras beskrivningar om hur de arbetar med läsförståelsestrategier för att utveckla elevers läsförståelse. LÄS MER