Sökning: "läsförståelsestrategier"

Visar resultat 26 - 30 av 246 uppsatser innehållade ordet läsförståelsestrategier.

  1. 26. Läsförståelseundervisning på högstadiet och gymnasiet : En kvalitativ studie om 13 svensk- och speciallärares  läsförståelseundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Niklasson; Susanne Öberg; [2022]
    Nyckelord :Läsförståelse; samverkan; språklig sårbarhet; strategier; särskilt stöd; undervisning.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka och analysera hur svensklärare och speciallärare på högstadiet och gymnasiet beskrev hur de utformade sin läsförståelseundervisning för att utveckla alla elevers läsförståelse, särskilt med tanke på elever i språklig sårbarhet. Datainsamlingen i denna kvalitativa studie har gjorts genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 27. "Det handlar om begreppen" : -lärares arbete med läsförståelse i de naturorienterande ämnena på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Johanna Pålsson; Linn Marita Johansen; [2022]
    Nyckelord :läsförståelsestrategier; mellanstadiet; naturorienterande ämnen; speciallärare; språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Nedanstående kvalitativa studie handlar om hur lärare på mellanstadiet uppfattar sitt arbete med text och läsning i de naturorienterande ämnena med fokus på elever i behov av anpassningar och särskilt stöd. Syftet med arbetet är att bidra med kunskap om några mellanstadielärares uppfattningar om språkutvecklande undervisning med fokus på text i de naturorienterande ämnena och hur lärarna anpassar textarbete utifrån elevers behov av anpassningar och särskilt stöd i NO- undervisningen. LÄS MER

  3. 28. Detektiven och spågumman som läsförståelsestrategi : En empirisk studie om elevers strategianvändning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Elin Andersson; Emmelie Richthoff; [2022]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading strategies; ”läsfixarna”; reading comprehension test; pre-test; reading comprehension teaching; interview; Läsförståelse; läsförståelsestrategier; läsfixarna; läsförståelsetest; pre-test; lässtrategiundervisning; intervju;

    Sammanfattning : Syftet med den elevcentrerade empiriska studien var att undersöka lässtrategierna ”läsfixarnas” inverkan på elevers förmåga att förstå och tolka texter. Läsförståelsestrategierna som används i studien är detektiven och spågumman. LÄS MER

  4. 29. Läsförståelsestrategier och metakognition : En kvalitativ studie om elevers förståelse och användning av läsförståelsestrategier i förhållande till utveckling av metakognition

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Johanna Kristensson; Petra Frisk; [2022]
    Nyckelord :Läsförståelsestrategier; lässtrategier; metakognition; läsförståelse; grundskolan;

    Sammanfattning : Intresset för kognitiva teorier kopplat till inlärning har på senare tid ökat. Vår studie intresserar sig för hur elever utvecklar metakognition i relation till läsförståelse genom att undersöka elevens användning och förståelse för läsförståelsestrategier. LÄS MER

  5. 30. Läsförståelseundervisning på högstadiet : ”Bara man nöter på blir eleverna bättre läsare, övning ger färdighet, det vet alla”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sofia Silow; [2022]
    Nyckelord :Läsförståelse; läsförståelsestrategier; svensklärare; läsförståelseundervisning;

    Sammanfattning : God läsförståelse är att betrakta som en nyckelförmåga i det moderna samhället. Grundskolan bär ett mycket stort ansvar i att ge sina elever rätt förutsättningar för att utveckla läsförståelseförmågan. LÄS MER