Sökning: "läsläror"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet läsläror.

  1. 1. Lust till att läsa : Att väcka barns läsmotivation i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :My Löfstrand; [2019]
    Nyckelord :Motivation; Reading; Children; School education; Books; Students; Interest; Reading for pleasure; Motivation; Läsning; Läseböcker; Utbildning; Böcker; Elever; Intresse; Nöjesläsning;

    Sammanfattning : This paper presents how the students’ motivation for reading pleasure is caught in school. It is also about how the teachers choose which kind of reading materials they use in the education to give the students the best possible conditions for a lifelong reading pleasure. LÄS MER

  2. 2. Läsförståelse och texttyper i olika läromedel på lågstadiet : Resultatens konsekvenser för specialundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Sundbom; [2018]
    Nyckelord :Specialpedagogik; Åk 2; Textrörlighet; Texttyper; Läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studiens syfte är att undersöka vilken typ av textrörlighet som förekommer i arbetsuppgifter i två läsläror och i en NO-bok för åk två och att undersöka vilka typer av texter som bearbetas i de valda läromedlen. Att diskutera hur dessa resultat i sin tur kan påverka specialundervisningens inriktning ingår också i syftet. LÄS MER

  3. 3. "Inkluderande läsläror" - finns det? : En intervjustudie om elevers möjligheter att delta med en gemensam läslära i undervisningsgruppen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Åsa Nihlwing; Lena Polteg; [2016]
    Nyckelord :inkludering; läsutveckling; motivation; språklig medvetenhet;

    Sammanfattning : Alla barn bör ges möjlighet att delta på samma villkor i klassrumsundervisningen och känna tillhörighet i gruppen. Många läromedel i dag är gjorda för elever i mitten av normalfördelningskurvan och därför får de som inte tillhör denna grupp svårigheter att delta i den gemensamma klassrumsundervisningen. LÄS MER

  4. 4. Vad förmedlar texten och bilderna? : - Läromedelsanalys av två läsläror i årskurs 1

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sara Laidla; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Mellan raderna där normerna får fäste : En diskursanalys av tre läsläror ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Ammi Lönnmo; [2014]
    Nyckelord :Genus; läsläror; läromedel; diskursanalys; könsnormer; genussystem.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att med en diskursanalys granska tre läsläror för årskurs 1-3ur ett genusperspektiv för att uppmärksamma hur könsnormer konstrueras och reproducerasi texten. Jag har undersökt hur karaktärerna skildras, resonerat kring hur eleverna kan påverkasav böckerna och sett om läslärorna är förenliga med läroplanen. LÄS MER