Sökning: "läsläxa f-3"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden läsläxa f-3.

  1. 1. Läsundervisning inom svenskämnet i årskurs 1 : En kvalitativ studie av lärares läsundervisning i svenskämnet i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Madeleine Söderberg; [2019]
    Nyckelord :läsinlärning; läsundervisning; läsutveckling; läsinlärningsmetoder; sociokulturellt perspektiv; lågstadiet F-3;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i årskurs 1 motiverar sina val när det gäller att utveckla barnens läsförmåga i ämnet svenska. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv och data samlas in genom semistrukturerade intervjuer samt observationer. LÄS MER

  2. 2. Läsläxa - ett pedagogiskt verktyg? : En studie som belyser lärarperspektiv och föräldraperspektiv i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Lindgren; [2018]
    Nyckelord :Läsläxa; lärande; vårdnadshavare; samverkan;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån ett lärar-och ett föräldraperspektiv undersöka hur föräldrar och lärare uppfattar läxor i ämnet svenska. Studien bygger på åtta e-postintervjuer med lärare i åk 1-4 och tre med föräldrapar. Resultatet visar att det finns både fördelar och nackdelar med att ge läsläxa. LÄS MER

  3. 3. Högläsning i årskurserna F-3 : Sex lärare resonerar om högläsningensbetydelse för elevers språkutveckling.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Cathrine Wikström; [2018]
    Nyckelord :reading aloud; reading comprehension; reading strategies; Högläsning; läsförståelse; lässtrategier;

    Sammanfattning : Inledning: Svenska elevers läsförståelse är ständigt ett aktuellt ämne och i studien undersökslärares syn på sin egen samt elevers högläsning. Läsförståelsens innebörd har ökat i takt medsamhällets krav på att människor ska kunna läsa olika slags texter för olika tillfällen. LÄS MER

  4. 4. ”Jag gör uppror mot det här sittandet” : Lärares resonemang kring drama som metod i svenskundervisning.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sanna Neimark; [2017]
    Nyckelord :Drama; svenskundervisning; läsförståelse; förkroppsligad litteraturläsning;

    Sammanfattning : Drama är en metod som verkar främjande för kommunikativa förmågor på grupp- och individnivå. Det gynnar såväl ämneslärande som social utveckling. LÄS MER