Sökning: "läsmodeller"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet läsmodeller.

  1. 1. "Varför säger man inte bara att man springer?" : En undersökande fallstudie om metakognitionens betydelse för språk- och läsförståelse ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Carin Welin; Caroline Erixon Wennersten; [2023]
    Nyckelord :KASAM; läsförståelse; läsförståelsestrategier; metakognition; ordförråd; språkförståelse;

    Sammanfattning : Ett av skolans viktigaste uppdrag är att lära elever att läsa i syfte att de ska vara en del av den samhälleliga gemenskapen samt att kunna läsa för att lära. Trots detta sjunker läsförståelsen hos elever i svensk skola och gapet mellan högpresterande och lågpresterande elever ökar. LÄS MER

  2. 2. "Sunt - det betyder väl att man lever livet?" : En explorativ studie om anpassning av texter för elever med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Cederborg; [2022]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning; text; läsning; anpassning; läsförståelse; ordförråd; läsbarhet;

    Sammanfattning : Att kunna läsa möjliggör ett aktivt deltagande i samhället. För elever med intellektuell funktionsnedsättning är läsning ofta en utmaning och det finns behov av stöd och verktyg för att underlätta läsning och läsförståelse för denna grupp. LÄS MER

  3. 3. Läsförståelse som ett ämnesövergripande ämne : En kvalitativ studie om ämneslärares upplevelser av läsundervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Christian Lindell; Mikael Nastic; [2014]
    Nyckelord :Läsförståelse; läsmodeller; läspedagogik;

    Sammanfattning : Uppsatsen påbörjades med den senaste PISA-undersökningen i åtanke, där den nedåtgående trenden vad gäller läsförmåga var något som behövde problematiseras. Målet med uppsatsen är att undersöka hur verksamma ämneslärare förhåller sig till läsförståelseutveckling och hur ämneslärares förhållningssätt kan förklaras i relation till tidigare forskning. LÄS MER

  4. 4. Vampyren som inspirationskälla : En didaktisk studie i teorin

    Kandidat-uppsats, HLK, Ämnesforskning

    Författare :Louise Ekberg; Karin Johansson; [2011]
    Nyckelord :Vampires; Dracula; Twilight; Gilles de Rais; Elizabeth Báthory; Vlad Tepes III; Folkloric myths; Teaching literature; Upper Secondary School; Reading models; Horror literature; Vampyrer; Dracula; Om jag kunde drömma; Twilight; Gilles de Rais; Elizabeth Báthory; Vlad Tepes III; Folkmyt; Litteraturundervisning; Högstadiet; Läsmodeller; Skräcklitteratur;

    Sammanfattning : Detta är en studie om det går att använda vampyrer som inspirationskälla i undervisningen på högstadiet. Syftet är att besvara följande frågeställningar: Hur kan vampyrtemat motiveras och användas i klassrummet med skräcklitteratur som Dracula (1897) och Om jag kunde drömma (2005), som är första delen i Twilight serien, som utgångspunkt? Vilka modeller inom litteraturundervisning finns att tillämpa för vampyrtemat? För att besvara frågeställningarna har närläsning använts som metod. LÄS MER