Sökning: "lästid"
Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade ordet lästid.
11. "Hen är här nu"* Prediktion av människors attityd till det genusneutrala ordet hen samt experiment kring olika pronomens inverkan på läshastighet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Den aktuella studien genomfördes med hjälp av en internetenkät bestående av ett experiment där tiden det tog att läsa korta informationstexter mättes och jämfördes beroende på olika pronomen (han, hon, han/hon och det nya genusneutrala ordet hen). Den senare delen av studien bestod av instrument som syftade att mäta mediatorer gällande pronomens inverkan på läshastighet samt för att predicera deltagarnas uppskattade attityder till hen. LÄS MER
12. Läsutvecklingsschema, LUS, som verktyg för mål- och resultatstyrning i och för skolutveckling. En fallstudie av tre kommunala grundskolor i ett rektorsområde
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka och jämföra olika professioners, i ett rektorsområde, syn på användningen av LUS som verktyg i mål- och resultatstyrning i och för skolutveckling. Teori: Studien är en fallstudie. Resultatet relaterar till tre olika skolutvecklingsteorier. LÄS MER
13. Hur får vi elever att läsa med flyt? Åtta specialpedagogers/speciallärares uppfattningar om läsflyt
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur åtta specialpedagoger/speciallärare arbetar med elever som inte nått kunskapskravet att läsa med flyt i år 3. Teori: Studien är inspirerad av en hermeneutisk ansats. Inom hermeneutiken handlar det om att tolka och förstå. LÄS MER
14. Lust att läsa : En studie i hur mellanstadieelever får läslust
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, LärarutbildningenSammanfattning : .... LÄS MER
15. Läslust hos elever i läs- och skrivsvårigheter : En kvalitativ studie kring elever i år 3 - 6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka vilka faktorer som motiverar elever i läs- och skrivsvårigheter till att vilja läsa skönlitterära texter. Vi gjorde en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer som metod. De intervjuade eleverna gick i år 3 till 6. LÄS MER