Sökning: "lästid"

Visar resultat 6 - 10 av 17 uppsatser innehållade ordet lästid.

  1. 6. Betydelsen av kunskap vid bemötandet av klienter med NPF : En kvalitativ intervjustudie av socialsekreterares upplevelser av teoretisk respektive praktisk kunskap

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Olivia Dahlqvist; Therese Hallman; [2021]
    Nyckelord :Theoretical knowledge; practical knowledge; treatment; neuropsychiatric disabilities; social worker; significance; Teoretisk kunskap; praktisk kunskap; bemötande; NPF; socialsekreterare; betydelse;

    Sammanfattning : The study examines in what way social workers who handle financial assistance experience the impact of theoretical knowledge and practical knowledge in treatment of clients with neuropsychiatric disabilities. Furthermore, the study aims to investigate what opportunities and limitations there are for acquiring this knowledge. LÄS MER

  2. 7. Elevers attityder till läsning av skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Josefin Fermfelt; Emma Hansson; [2021]
    Nyckelord :Attityder; bortval; elever; eskapism; format; läsning; lästid; skönlitteratur; tidsbrist; ungdomar; uppmuntran; vanor; val.;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att ta reda på vilka attityder elever har till att läsa skönlitteratur. Metoden har bestått av informationssökning. Resultatet av källorna har sedan bearbetats, noggrant granskats och sammanställts. Såväl svenska som internationella studier har använts. LÄS MER

  3. 8. "Barn skapar mirakel när de läser." : En kvalitativ studie om lärares metoder och syften med det skönlitterära arbetet i svenskundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecca Sjöstrand Croon; Annelie Pettersson; [2021]
    Nyckelord :Skönlitteratur; svenska; läslust; språkutveckling; literacy;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur lärare arbetar med skönlitteratur i svenskundervisningen och deras syften med sitt skönlitterära arbete, med fokus på elevers läslust och lustfyllda skönlitterära upplevelser. Såväl lästid som läslust har sjunkit enligt PIRLS (Skolverket, 2019b). LÄS MER

  4. 9. Läsinlärning: : Pedagogers arbete med läslust i grundskolans tidiga år

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Julia Labba; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; Inlärning; Läsinlärning; Reading Motivation;

    Sammanfattning : Som grund för det livslånga lärandet men också tillägnandet av kunskaper i skolan finns läsförmåga. Läsinlärning grundas på fyra faktorer där läslust ses som en betydelsefull faktor. Studiens syfte var att undersöka pedagogers uppfattningar av att använda sig av läslust som en faktor vid läsinlärning i grundskolans tidiga år. LÄS MER

  5. 10. ”JA, VI ÄR JU HELT BESATTA I DE DÄR SIFFRORNA!” - En kvalitativ intervjustudie om hur journalister resonerar kring arbetsrutiner och nyhetsvärdering sedan införandet av betalväggar.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Moa Asplund; Nadia Mattsson; [2019-06-28]
    Nyckelord :Betalvägg; Betalstrategi; Journalist; Journalistik; Journalistikens kommersialisering; Nyhetsvärdering; Strategisk kommunikation;

    Sammanfattning : Syfte: Att utifrån teorier om nyhetsvärdering och journalistikens kommersialisering få en fördjupad förståelse för hur journalister arbetar med och resonerar kring nyhetsvärdering sedan införandet av betalväggar. Teori: Journalistikens kommersialisering, Nyhetsvärdering. Metod: Kvalitativ intervjustudie. LÄS MER