Sökning: "långa meningar"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden långa meningar.

  1. 1. Textmängd, rytm och en hypotes : – En läsbarhetsanalys av Den magiska kula

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Matilda Julin; Hana Šehić; [2023]
    Nyckelord :Nivåbaserade läromedel; läsbarhet; lättläst; rytm; textmängd; syntaktiska meningar; tidig läsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att analysera det nivåbaserade läromedlet Den magiska kulan som är avsett för årskurs ett. Undersökningen bygger på en analys av progression mellan och inom de olika nivåerna och har fokus på läsbarhetsfaktorerna antal ord, meningar, långa ord samt rytm. LÄS MER

  2. 2. Björktimmer i svenskt skogsbruk : en studie över björkens potential i timmerproduktion

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Forest Ecology and Management

    Författare :Ebba Mölle; Olivia Fors; [2023]
    Nyckelord :björk; björkvirke; lövsågverk; sågverk;

    Sammanfattning : Björk är Sveriges vanligaste lövträd och utgör cirka 13 % av landets stående virkesförråd. Intresset för trädslaget har varierat historiskt men har med tiden ökat på grund av att till exempel certifieringskrav, klimatförändringar och skadegörare fordrar en större variation i trädslagsblandning. LÄS MER

  3. 3. Patienters erfarenheter av brukarstyrd inläggning (BI) : En integrerad litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Mikael Lidén; [2022]
    Nyckelord :Brukarstyrd inläggning; EIPS; självskada; borderline; erfarenhet och upplevelser.;

    Sammanfattning : Abstrakt Patienter som lider av EIPS/Borderline (Emotionellt personlighetssyndrom) har ofta erfarenhet av långa vårdtider vilket ibland inte varit till fördel för dessa patienter. På 1980-talet startade forskare i Nederländerna en intervention med självvald inläggning för patienter med komplexa behov. LÄS MER

  4. 4. ”Långa dagar i skolan gör mig trött och koherent” : En kvantitativ studie om receptiv och produktiv ordförståelse hos gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Ebba Viscovi; Ellen Tinggren; [2022]
    Nyckelord :Receptiv ordförståelse; produktiv ordförståelse; idiomatiska uttryck; högskoleprovet; gymnasieelever;

    Sammanfattning : En god ordförståelse är att betrakta som en förutsättning för att en individ ska kunna verka i samhället och ta del av det offentliga samtalet. Trots detta visar tidigare forskning att ordförståelsen generellt blir allt sämre. Föreliggande studie undersöker gymnasieelevers ordförståelse i årskurs 1 och 3. LÄS MER

  5. 5. Underbart är kort, eller? Meningslängdens betydelse för läsförståelse hos barn med lässvårigheter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Svenska

    Författare :Emelie Olofsson; [2022]
    Nyckelord :Lättläst; meningslängd; läs- och skrivsvårigheter; skönlitteratur för barn; läsförståelse; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen undersöks meningslängdens betydelse för läsförståelsen hos barn med lässvårigheter. Syftet är att ta reda på om råden om att skriva korta meningar i lättläst skön­litteratur är rimliga eller behöver nyanseras. LÄS MER