Sökning: "läsning"

Visar resultat 16 - 20 av 132 uppsatser innehållade ordet läsning.

  1. 16. Bilderboken och läsförståelse : En kvalitativ studie om lärares arbete med bilderboken i läsförståelseundervisningen i F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Matilda Andersson; [2022]
    Nyckelord :Bilderbok; läsförståelse; multimodalitet; F-3;

    Sammanfattning : Bilderboken är en multimodal text som elever ofta möter i undervisningen i skolan. Syftet med den här studien har varit att bidra med kunskap om några lärares arbete med bilderboken i läsförståelseundervisningen i årskurs F-3 för att synliggöra hur lärare kan stötta elever i deras utveckling av läsförståelse. LÄS MER

  2. 17. Redo för Lgr22? : En kvalitativ enkätundersökning om lärares högläsning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Cecilia Formare; Kristina Hörnell; [2022]
    Nyckelord :läsdidaktiska val; högläsning; Lgr11; Lgr22; literacy; critical literacy; ämneskonceptionerna;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur lärare i årskurs 4-6 i svenska och svenska som andraspråk arbetar med lärarledd högläsning. Detta kopplas samman med övergången från Lgr11 till Lgr22. LÄS MER

  3. 18. Tidig läsinlärning och autism : En kunskapsöversikt om svårigheter och bakomliggande orsaker.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Pia Nyman; Carola Petö; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Ett särskilt fokus har lagts vid läsförståelse i läroplanen då kunskapskrav för detta redan lagts in i årskurs 1 i grundskolan. En elevgrupp som har identifierats med motgångar i framför allt läsförståelse är barn med autism. Med en svag läsförståelse påverkas kunskapandet inom alla ämnen negativt. LÄS MER

  4. 19. Att döma boken efter omslaget : Gymnasieelever om att välja läsning utifrån romaners paratexter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Lina Leander; [2022]
    Nyckelord :Bokomslag; Paratextanalys; Litteraturundervisning; Lässtimulans; Läslust; Intermedialitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån Gérard Genettes begrepp ”paratext” undersöka betydelsen av bokomslaget för åtta gymnasielevers lässtimulans och förväntningar på romaners huvudtexter. Vidare anammas ett intermedialt perspektiv för att belysa hur olika medier samspelar. LÄS MER

  5. 20. ”Det googlar vi” – en kvalitativ studie om åtta lärares svenskundervisning om källkritik och informationssökning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Linda Westerberg; Camilla Cangemark; [2022]
    Nyckelord :digital kompetens; digital läsning; informationssökning; intervjuer; källkritik;

    Sammanfattning : I denna studie har vi intresserat oss för digitaliseringens utveckling och mera specifikt svenskundervisning om källkritik, informationssökning och digital läsning. Syftet med studien är att undersöka hur lärare beskriver sin svenskundervisning om källkritik och informationssökning. LÄS MER