Sökning: "läsning"

Visar resultat 11 - 15 av 132 uppsatser innehållade ordet läsning.

  1. 11. ”Jag tror på belöning men inte på bestraffning” så arbetar tre lärare med skönlitteratur i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Nawar Hammoud; [2023]
    Nyckelord :lågstadiet; läsmotivation; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att öka kunskapen om hur lärare i årskurs 3 arbetar med skönlitteratur i undervisningen och hur de främjar elevernas läsmotivation. För att besvara syftet genomfördes semistrukturerade intervjuer med tre klasslärare från olika skolor i årskurs 3. Varje lärare intervjuades separat. LÄS MER

  2. 12. Främja läsning och odla kärleken till böcker : En studie om hur lärare i fritidshem beskriver vilka strategier de använder för att främja läsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :My Nguyen; Songül Kerimovska; [2023]
    Nyckelord :arbetssätt; digitala verktyg; drama; gestaltning; läsfrämjande; läsmiljöer; läsning;

    Sammanfattning : Examensarbetet syftar till att få en bättre förståelse av hur olika lärare förhåller sig till läsfrämjande arbete på fritidshemmet, genom att undersöka hur lärare beskriver sina arbetssätt och olika strategier de använder sig av. Det här är en studie som genomförts med en kvalitativ metod där fem verksamma lärare i fritidshem medverkat. LÄS MER

  3. 13. Digital eller traditionell läsning vid läsförståelse : En litteraturstudie om elevers läsförståelse på digitala och traditionella verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Julia Björn; Elin Borg; Clara Svensson; [2023]
    Nyckelord :Accomplishments; digital reading; elementary school; reading comprehension; traditional reading; impact.; Digital läsning; grundskola; läsförståelse; traditionell läsning; prestationer; påverkan.;

    Sammanfattning : Det observerade problemet var att det fanns brister i evidensen på om elevers läsförståelse påverkades av vilket medium de läste i. Litteraturstudiens syfte var därför att bidra med kunskap gällande digital och traditionell läsning vid läsförståelse och hur det kan komma att reflektera elevernas resultat. LÄS MER

  4. 14. Torgny Lindgrens Ormens väg på hällebergeti gymnasieskolans svenskundervisning? : En studie om en romans didaktiska potential för kombinerad undervisning om värdegrund och ämneskunskap

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Jonathan Westergren; [2022]
    Nyckelord :Pedagogik; Torgny Lindgren; Litteratur; Didaktik; Värdegrund; Kunskapsuppdrag; Skola;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker Torgny Lindgrens roman Ormens väg på hälleberget och dess didaktiska potential vad gäller det dubbla uppdraget i skolan. Inledningsvis avhandlas en rad teoretiska förhållningssätt vad gäller den rådande synen på såväl läsning som skönlitteraturens relation till läsaren. LÄS MER

  5. 15. Skönlitteraturens olika uppdrag : En undersökning av gymnasielevers syn på läsning av skönlitteratur i Svenska 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linn Fager; [2022]
    Nyckelord :Skönlitteratur; läsning; gymnasiet; svenska; syn; syfte; påverkan; motivation;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att få en förståelse för gymnasieelevers syn på läsning av skönlitterära romaner i kursen svenska 1 utifrån tre frågeställningar: 1) hur ser elever på läsning av skönlitteratur, 2) vad påverkar deras syn, samt 3) hur väl elevernas syfte med att läsa skönlitteratur överensstämmer med aktuella styrdokuments skrivningar. Materialet samlades in via enkät samt semistrukturerade intervjuer med frivilliga respondenter från enkäten. LÄS MER