Sökning: "läsning"

Visar resultat 6 - 10 av 132 uppsatser innehållade ordet läsning.

  1. 6. När läsmotivationen tryter : En gruppintervjustudie om svensklärarens påverkan på läsmotivation vad gäller skönlitteratur via ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Philip Lindau; [2023]
    Nyckelord :läsmotivation; relationskapande; elevperspektiv; skönlitteratur; svensklärare; grundskola; socialkognitiv teori;

    Sammanfattning : I denna studie beskriver elever från årskurs 5 hur relationen till svenskläraren skulle kunna påverka läsmotivationen vad gäller skönlitteratur. Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur elever i årskurs 5 upplever sambandet mellan läsmotivation och svensklärarens stöd för att diskutera relationsskapandets eventuella betydelse för främjande av läsutveckling och läsmotivation. LÄS MER

  2. 7. Tentakelterror : En ekokritisk läsning av novellerna ”Furierna från Borås” och ”Tre veckor av lycka” från Anders Fagers Samlade svenska kulter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Carolina Jansson; [2023]
    Nyckelord :Anders Fager; Monster; Female monstrosity; Ecocriticism; Ecofeminism; Ecohorror; Ecogothic; Anders Fager; Monster; Kvinnlig monstruositet; Ekokritik; Ekofeminism; Ekogotik;

    Sammanfattning : In the following thesis, I intend to examine nature and the nature-motive in two short-stories, “The furies from Borås” and “Three weeks of happiness”, by the Swedish horror author Anders Fager. The purpose of the study is therefore to primarily illustrate how the monstrous is portrayed from an ecocritical perspective. LÄS MER

  3. 8. Högläsning är inte bara en fruktstund : En kunskapsöversikt om interaktiv högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Ylva Russberg; Hélen Phan; [2023]
    Nyckelord :dialogisk högläsning; F-3; interaktiv högläsning; kroppslighet och sinnlighet; literacy; språkutveckling;

    Sammanfattning : Svenska elevers resultat inom läsning har under de senaste åren sjunkit. Läsdelegationen poängterar att det behövs läsfrämjande insatser för både elevers läsförmåga och läsmotivation. LÄS MER

  4. 9. Användning av digitala verktyg : En enkätstudie om användningen av digitala verktyg i F-3 i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Signe Rosberg; Emma Schultz; [2023]
    Nyckelord :digital kompetens; digitala verktyg; lågstadiet F-3; läs- och skrivutveckling; svenskundervisning; TPACK;

    Sammanfattning : Digitaliseringen har en stor inverkan på samhället och skolan. Det medför högre krav på undervisningen och dagens lärare har ett ansvar för att organisera och genomföra utbildningen för att främja elevernas kunskapsutveckling. LÄS MER

  5. 10. Vad, när och varför läser pojkar : En kvalitativ intervjustudie om pojkars läsmotivation i årskurs 1 och 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Evelina Hall; Martina Appel; [2023]
    Nyckelord :Läsning; pojkar; motivation; tidig läsundervisning; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa forskningsstudie är att bidra med kunskap om faktorer som påverkar motivationen för läsning hos pojkar i den tidiga läsundervisningen. Studien kan ses som ett bidrag till ökad förståelse om pojkars läsmotivation för lärare med intresse för pojkars läsning, dock med beaktan av studiens kontext för generalisering. LÄS MER