Sökning: "läsning"

Visar resultat 21 - 25 av 132 uppsatser innehållade ordet läsning.

  1. 21. Hur socioekonomisk status och hemmets läsmiljö påverkar yngre barns läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Monique Odelstig; Jasmine Hängsel; [2022]
    Nyckelord :Attityder; Literacy; Läsutveckling; Miljö och Socioekonomisk status.;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten och frågeställningen är att titta på vilken påverkan hemmet och socioekonomisk status har på yngre barns läsutveckling. Olika faktorer i hemmet och skolan verkar ha inflytande på elevers språk och läskunnighet, både positiva och negativa. LÄS MER

  2. 22. "Dom har blivit intresserade av högläsning fast dom inte var det från början" : En kvalitativ studie baserat på förskollärares resonemang angående traditionell- & digital högläsning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lisen Palm; Lovisa Lindberg; [2022]
    Nyckelord :Didactics; Digital; Preschool; Preschool teacher; Read Aloud; Sociocultural Perspective; Didaktik; Digitala Verktyg; Förskola; Förskollärare; Högläsning; Sociokulturellt Perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att erhålla insikter angående hur förskollärare högläser med fysisk bok och digitala verktyg för att främja barns lärande och utveckling. Vår empiri har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med sex olika förskollärare från två kommuner under en tvåmånadersperiod. LÄS MER

  3. 23. Den muntliga interaktionens betydelse för elevers läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ina Frank; [2022]
    Nyckelord :Gemensam läsning; textsamtal; textrörlighet; muntlig interaktion; läsutveckling.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur svensklärare i F-3 resonerar om den muntliga interaktionens betydelse för elevers läsutveckling samt på vilka sätt lärarna använder sig av det muntliga i läsundervisningen. Studien grundar sig i teori som ser läsning som något som utvecklas i en meningsfull och social kontext. LÄS MER

  4. 24. "Genom bokens värld når man dem ändå på ett väldigt fint sätt kan jag uppleva" : - En intervjustudie om sex grundskollärares syn på skönlitteratur och värdegrundsuppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Linnea Ramberg; Emmy Lindberg; [2022]
    Nyckelord :Fiction; values education; empathy; compassion; teachers in Swedish; teachers’ double commission; narrative imagination; envisioning worlds; Skönlitteratur; värdegrundsarbete; empati; medmänsklighet; svensklärare; lärares dubbla uppdrag; narrativ fantasi; föreställningsvärldar;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka vad verksamma svensklärare i årskurserna 4– 6 har för uppfattningar om hur värdegrunden kan integreras i arbetet med skönlitteratur och vilken betydelse det kan ha för elever. Det empiriska materialet består av sex kvalitativa intervjuer som har analyserats för att få en djupgående inblick i hur lärarna ser på integrationen av undervisningsuppdragen. LÄS MER

  5. 25. Pojkars motivation till läsning med stöd från vårdnadshavare och skola : En studie om pojkar i årskurs 6 och deras läsvanor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emma Sigurdsson; Elin Lindqvist; [2022]
    Nyckelord :pojkars läsning; läsförmåga; motivation; vårdnadshavare; kommunikation;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa och kvantitativa studie har pojkar i årskurs 6 och deras motivation till läsning i relation till den stöttning de får av sina lärare och vårdnadshavare undersökts. Syftet var att skapa erfarenheter och kunskaper kring hur pojkar i årskurs 6 kan motiveras till läsning och vilket stöd de kan tänkas behöva från sin skola och sitt hem. LÄS MER