Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Det var inte något vi fick utbildning om på högskolan"- Att utmana och stimulera högpresterande elever i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :Grundskola; högpresterande elever; matematik; matematikundervisning; stimulans; utmaningar;

    Sammanfattning : Grundat på tidigare erfarenhet och forskningsöversikter har det bildats en uppfattning om att högpresterande elever är en grupp som tyvärr oftast inte ges den ledning och stimulans som de behöver för att komma vidare i sin kunskapsutveckling. Syftet med denna studie har således varit att undersöka om och på vilket sätt högpresterande elever ges utmaning och stimulans i sin matematikundervisning i årskurserna 1–6. LÄS MER

  2. 2. Att motivera lågpresterande elever - En kvalitativ studie om lärares metoder att motivera lågpresterande elever i matematik.

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Pontus Arvidsson; Eric Rosén; [2020]
    Nyckelord :Matematik; grundskollärare; metoder; yttre motivation; inre motivation;

    Sammanfattning : En förutsättning för att en elev ska lära sig är att eleven känner motivation till lärandet. Successivt med att barn och elever blir äldre börjar intresset och motivationen för skolan försvinna. Matematik är ett av grundskolans kärnämnen. Elever har och kommer alltid att ha olika inställningar till detta ämne. LÄS MER

  3. 3. Nivågruppering inom matematikundervisning: framgångskoncept eller fiasko? : En systematisk litteraturstudie om hur elever påverkas av och upplever nivågruppering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Matilda Forslund; Dorota Bartlewska; [2019]
    Nyckelord :Matematikundervisning; nivågruppering; högpresterande elever; lågpresterande elever; heterogena grupper; homogena grupper; påverkan; upplevelse;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie hade som syfte att undersöka vad tidigare forskning funnit gällande nivågrupperings inverkan på elevers prestationer, hur eleverna upplever nivågruppering och vilken undervisningstyp som bedrivs i de olika nivåerna inom matematikundervisning. Detta för att undersöka om nivågruppering skulle kunna vara en lösning inom matematikundervisningen gällande elevernas varierade kunskapsnivåer. LÄS MER

  4. 4. Lärares syn på lässvårigheter : Att förebygga, upptäcka och åtgärda lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Malin Olbacke; [2018]
    Nyckelord :Reading difficulties; causes; prevent; measures; motivation.; Lässvårigheter; orsaker; förebygga; åtgärder; motivation.;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om lässvårigheter och hur lärare arbetar i klassrummet för att upptäcka lässvårigheter samt åtgärda och förebygga problematiken. I en PISA-undersökning som gjordes 2012 framkommer att elever i Sverige förbättrat resultatet inom läsförståelse avsevärt sedan undersökningar som genomfördes mellan 2000-2012. LÄS MER

  5. 5. Vetenskapligt skrivande i skolan : En studie av gymnasieelevers bruk av grammatiska metaforer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sepand Doroudian; [2015]
    Nyckelord :Systemisk-funktionell lingvistik; grammatisk metafor; vetenskapligt skrivande; elevtexter; nationella prov;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att beskriva och jämföra gymnasieelevers vetenskapliga skrivande med avseende på grammatisk metafor (GM). Genom användning av GM uttrycks betydelser på ett ”icke-typiskt” sätt. LÄS MER