Sökning: "laborationer bedömning"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden laborationer bedömning.

  1. 1. Bedömningsmatriser under laboration och rapportskrivning i grundskolan : en studie om elevers upplevelse av matriser

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sofia Kontos; [2022]
    Nyckelord :formativ bedömning; bedömningsmatriser; återkoppling; kamratbedömning; elevers upplevelse;

    Sammanfattning : I skolan görs kontinuerligt olika bedömningar för att ta reda på vad eleven har lärt sig och för att kunna sätta betyg. Formativ bedömning formar lärandet hos eleven och kan också forma undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Elevers lärande om begrepp genom laborationsrapporter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Leif Johnson; [2021]
    Nyckelord :bedömning; formativ bedömning; lärande; skriftlig respons; texter; återkoppling; laborationsrapport;

    Sammanfattning : Många elever upplever biologi som ett krävande ämne på grund av de teoretiska begreppen och språket som används inom ämnet. Med både ett konstruktivistiskt och sociokulturellt perspektiv är det viktigt för undervisningen att skapa tillfällen för lärande. LÄS MER

  3. 3. Kemilaborationer på mellanstadiet : En studie om vilka förutsättningar, mål och syften lärare har medlaborationsundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Malin Lidén; [2020]
    Nyckelord :naturorienterande ämnen; laborationer; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att ta reda på vilka syften och mål kemilärare på mellanstadiet har med laborationer samt vilka förutsättningar mellanstadielärarna anser sig ha att genomföra laborationer i kemiundervisningen. Studien baseras på tidigare forskningkring det beskrivna området här ovan. LÄS MER

  4. 4. Lärares uppfattning och bedömning av elevers praktiska arbete under kemilaborationer

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Robert Persson; [2020]
    Nyckelord :Bedömning; Praktiskt arbete; Naturvetenskaplig undervisning; Kemi; Högstadieskola; Gymnasieskola; Intervjuer; Laborationer;

    Sammanfattning : Praktiskt arbete anses vara en viktig del i naturvetenskaplig undervisning. Tidigare studier har framförtexempel på gott praktiskt arbete och hur bedömning av praktiskt arbete kan ske. Dessa studier harfrämst utförts i Storbritannien. LÄS MER

  5. 5. Lärares syn på användning och bedömning av laborationer i kemi

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Frida Göransson; [2019]
    Nyckelord :Kemi; laboration; bedömning; bedömningsmetoder; årskurs 4–6; lärare; intervju;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en inblick i bedömning av laborationer i kemi och vilka svårigheter som kan finnas med det. Studien är kvalitativ och har fyra stycken forskningsfrågor som besvaras i resultatdiskussionen. LÄS MER