Sökning: "last mile-leveranser"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden last mile-leveranser.

  1. 1. Freight Transport in the Car-Free City : Towards a more sustainable urban freight sector

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Melisa Marta; [2023]
    Nyckelord :Car-free city; sustainable urban freight transport; urban consolidation center; cargo bicycles;

    Sammanfattning : Freight transport of goods is an indispensable part of everyday life. Without it there would be no delivery of products such as food, water, construction material, technology, furniture, clothes and society, as we know it today, would collapse.  However, there are more and less sustainable ways of transporting goods. LÄS MER

  2. 2. Hållbarhet som en del av the seven rights of logistics

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Josefin Lindström; Tove Andersson; [2022]
    Nyckelord :the seven rights of logistics; värdesamskapande; hållbarhet; konsumentbeteende; last mile-leveranser; Earth and Environmental Sciences; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur svenska konsumenter mellan 18 år och äldre förhåller sig till hållbara last mile-leveranser vid användandet av e-handel, för att med utgångspunkt i konsumenternas värdeskapande använda detta som underlag för huruvida teorin om the seven rights of logistics borde uppdateras för att inkludera ett bredare hållbarhetstänk. För att kunna undersöka detta består uppsatsens teoretiska ramverk av en presentation kring the seven rights of logistics. LÄS MER

  3. 3. E-handelns framtid i Sveriges glesbygder : En kvalitativ undersökning ur ett last mile perspekitv

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Homan Daneshvar; Srod Hama Saied; [2021]
    Nyckelord :e-handel; last mile; glesbygd; Svergie; logistik; distribution; transport;

    Sammanfattning : Europeiska unionens e-handelsrapport från 2019 beskriver en fortsatt ökning av e-handel, samt att en stor andel av den svenska befolkningen handlar via nätet. E-handel möjliggör gränslös handel mellan berörda verksamheter och konsumenter. LÄS MER

  4. 4. Gröna leveranser : ett marknadsföringsperspektiv på leveransalternativ inom svensk e-handel

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Rebecca Palm; Virginia Drasko; [2021]
    Nyckelord :E-commerce; Ecological sustainability; Green Marketing Communication; Greenwashing; OSEC; Last mile Logistic; Ten signs of greenwash; Web Communication; 3’C; E-handel; Ekologisk hållbarhet; Gröntvätt; Grön Marknadskommunikation; OSEC; Sista Milen Logistik; Tio tecken på gröntvätt; Webbkommunikation; 3’C;

    Sammanfattning : Background: In recent times, last mile deliveries have become critical as these deliveries are generally considered to be the most expensive, least efficient and most polluted part of the entire logistics chain (De Kervenoael, Schwob & Chandra 2020; McKinnon & Edwards 2009). Consumer demands for fast and flexible deliveries are not very easy to combine with the highest possible sustainability focus (PostNord 2018). LÄS MER

  5. 5. Citylogistik och logistikföretag i en kontext av ökad e-handel : med olika utmaningar och hur logistikföretag hanterar utmaningarna

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Ludwig Nordin; Karl Björnstedt Bozbey; Martin Overgaard; Philip Persson Lundgren; [2021]
    Nyckelord :City logistics; City logistics challenges; Logistics management; Last mile delivery; Urban freight transport; E-commerce distribution; Citylogistik; Citylogistiska utmaningar; Last mile leveranser; Godstransporter; E-handels distribution;

    Sammanfattning : We have conducted a study that is intended to investigate and understand how logistics companies in city logistics handle increased e-commerce challenges and describe what actions they take. To be able to do that, two question formulations have been formulated that goes: “What challenges, caused by an increased e-commerce, exist for logistics companies within city logistics?” and “What are logistics companies doing to address the challenges that exist and that are caused by increased e-commerce?”. LÄS MER