Sökning: "legitimitet inom organisationer"
Visar resultat 1 - 5 av 125 uppsatser innehållade orden legitimitet inom organisationer.
1. Svensk Elitfotbolls partnerskap med Unibet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Studien undersöker hur Svensk Elitfotboll balanserar sina intressenters olika intressen i ljuset av partnerskapet med Unibet. Syftet med studien är att utforska och analysera dynamiken samt konsekvenserna av hur Svensk Elitfotboll navigerar bland sina intressenter, med hänsyn till deras legitimitet. LÄS MER
2. Jämförelse av genusperspektivens legitimitet i redovisnings- och revisionsbranschen : - En kvalitativ studie med fokus på kvinnans kompetens och maktskillnader
Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Datum: 29 maj 2023 Nivå: Magisteruppsats i företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens universitet Författare: Sara Alhaj Khalifa Danijella Matic (1999/04/24) (2000/05/10) Titel: Jämförelse av genusperspektivens legitimitet i redovisnings- och revisionsbranschen - En kvalitativ studie med fokus på kvinnans kompetens och maktskillnader Handledare: Dariusz Osowski Nyckelord: Kompetens, maktskillnader, legitimitet, kön (kvinnor/ män), redovisning, revision & kvotering Frågeställningar: Vilket inflytande har kompetens och maktskillnader på kvinnan i förhållande till hierarkiska uppgångar i karriären inom redovisnings- och revisionsbranschen?Vilka orsaker förklaras ligga till grund för kvinnans svårighet till en hierarkisk karriäruppgång? Vilka konsekvenser och påföljder kan upprättas utifall kvinnor inte kan nå ledande positioner i redovisning- och revisionsbranschen? Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka genusperspektiv, med kvinnans roll som utgångspunkt. Studien kommer dessutom att fokusera på legitimitetsfrågor med fokus på kompetens och maktskillnaders inflytande, för att studera kvinnors hinder, möjligheter och konsekvenser för att nå ledarpositioner inom redovisnings- och revisionsbranschen. LÄS MER
3. CSR som legitimeringsstrategi : En textanalys av kommunikationen kring socialt ansvar hos Swedish Match och Japan Tobacco International
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : An organisation's survival depends on being considered legitimate through the eyes of society. Through CSR-work, organisations strive to appease stakeholders in order to reach and maintain legitimacy. In controversial industries this work is significantly harder, for such businesses often cause harm to human health, society and/or environment. LÄS MER
4. Vad är viktigast, att rekrytera rätt eller att tillfredsställa kunden? : En kvalitativ studie om upplevelser och erfarenheter kring hantering av diskriminering i rekryteringsprocessen hos rekryterare inom konsult- och bemanningsbranschen
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur rekryterare inom konsult- och bemanningsbranschen hanterar kraven kring diskriminering i sina processer. Rekryteringsprocessen är den var rekryteraren förser organisationerna med arbetskraft. LÄS MER
5. Riktlinjer, rutiner eller trender? : En kvalitativ studie om HR-strategers upplevelser och erfarenheter av den strategiska sidan av HR arbete
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Föreliggande studie har som avsikt att förtydliga för intresserade allmänhet, forskare eller andra yrkesinriktningar vad det strategiska HR-arbetet innebär samt identifiera utvecklingsområden för HR-strateger. Syftet med studien är därför att undersöka vad det strategiska HR-arbetet egentligen är eller kan vara och hur detta tillämpas på olika arbetsplatser i Sverige, samt hur det förhåller sig till den operativa sidan av HR-arbetet. LÄS MER