Sökning: "lek umeå"

Visar resultat 1 - 5 av 77 uppsatser innehållade orden lek umeå.

  1. 1. Arbetsterapeutiska interventioner för barn med autismspektrumtillstånd - En litteraturöversikt : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Elin Uppenberg; Fanny Jakobsson Boija; [2024]
    Nyckelord :Arbetsterapi; interventioner; autismspektrumtillstånd; autism;

    Sammanfattning : Autismspektrumtillstånd (AST) är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som medför svårigheter med social interaktion och kommunikation, begränsade och repetitiva beteendemönster samt över- eller underkänslighet för sensoriska stimuli. Syftet med denna studie var att undersöka arbetsterapeutiska interventioner för barn med AST samt effekten av dessa. LÄS MER

  2. 2. ”DET HAR JAG REDAN LÄRT MIG NÄR JAG VAR LITEN” : Förskolebarns perspektiv på lek och på lärande i lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Wilma Byström; Martine Vikberg; [2023]
    Nyckelord :Barns perspektiv; rollek; sociokulturellt perspektiv; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att öka kunskapen om hur barn i förskolan resonerar om lek och ifall de uppfattar ett lärande i lek. Studien grundar sig i kvalitativa och semistrukturerade intervjuer med barn i förskolan som informanter. LÄS MER

  3. 3. ”HÄLSA ÄR HUR MANMÅR, PÅ INSIDAN OCH UTSIDAN” : Lärare och elevers uppfattning om hälsa i HKK- och IDH-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Högbom; Jekisol Jekisol; [2023]
    Nyckelord :idrott och hälsa; hem- och konsumentkunskap; hälsoundervisning; lärarperspektiv; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Hälsa har över tid tagit en allt större plats i läroplanen för grundskolan. Trots det har tidigare forskning visat att det är de praktiska momenten som matlagning, samtspel och lek som tar störst plats i undervisningen i hem- och konsumentkunskap och idrott och hälsa. LÄS MER

  4. 4. SPRING (INTE) INNE! : En fallstudie om barns möjligheter till rörelserikedom i förskolans inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ebba Oskarsson; Amelie Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; rörelserikedom; inomhusmiljö; förhållningssätt; lek;

    Sammanfattning : I förskolans styrdokument framkommer det att alla som verkar i förskolan ska ge barnen förutsättningar att utveckla en varierad rörelseförmåga genom att delta i fysiska aktiviteter. Detta är något som i praktiken oftast sker i utomhusmiljön vilket vi upplever som problematiskt. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares erfarenheter och uppfattningar om utemiljön och barnens förutsättningar för lärande : En jämförande fallstudie mellan förskollärares förhållningssätt till utevistelse och gårdens fysiska utformning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emilia Norlund; [2023]
    Nyckelord :Utomhusmiljö; utformning; utepedagogik; spontan undervisning; planerad undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att tillföra kunskap om hur pedagoger förhåller sig till barns utevistelse och lärande samt vad utemiljöns utformning har för betydelse för spontan och planerad undervisning utomhus. Studien utgår ifrån ett socio-materiellt perspektiv och är utformad utifrån kvalitativ metod, där observationer och intervjuer är grunden för studiens datainsamling. LÄS MER