Sökning: "lekens förutsättningar"

Visar resultat 16 - 20 av 63 uppsatser innehållade orden lekens förutsättningar.

  1. 16. Förskollärares delaktighet i barns fantasilek : "En fingertoppskänsla"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Hjertqvist Nina; Angélica Persson; [2021]
    Nyckelord :Preschool teachers; imaginary play; participation; punctual perspective; relational perspective; intersubjectivity; Förskollärare; fantasilek; delaktighet; punktuellt respektive relationellt perspektiv; intersubjektivitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att lyfta fram olika aspekter av förskollärares erfarenheter av att delta i barns fantasilek. Studien avser även att undersöka hur förskollärare blir och är delaktiga i barns fantasilek, samt hur detta påverkar hur lärandet tar sig uttryck. LÄS MER

  2. 17. Flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En intervjustudie med åtta verksamma förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Shawnam Peroti; Zeinab Morad; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkighet; språkutveckling; förskola; förskollärares roll; sociokulturellt perspektiv; bild-teckenstöd; lek och miljö;

    Sammanfattning : I läroplanen Lpfö 18 står det att ” Utbildningen i förskolan ska lägga grunden för barnens förståelse för olika språk och kulturer, inklusive de nationella minoriteternas språk och kulturer” (Skolverket, 2018, s. 6). LÄS MER

  3. 18. ``Det beror på - leken är så komplex´´ : En studie om hur pedagoger i förskolan skapar förutsättningar för barnens lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Berggren; Sofie Hagström; [2021]
    Nyckelord :Förutsättningar; Lek; lekens flertydighet; material; miljö och pedagogers medverkan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva hur pedagoger i förskolan skapar förutsättningar för barnens lek. Denna studie är baserad på kvalitativa intervjuer med sex pedagoger från olika kommuner i mellersta Norrland med olika arbetslivserfarenhet. LÄS MER

  4. 19. ”Äntligen blir vårt arbete mer betydelsefullt och förskolan kan bli accepterad som en skolform” Förskollärares tolkning av undervisningsbegreppet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Titti Nilsson; Emma Sjöholm; [2020]
    Nyckelord :didaktik; fenomenografi; förskollärare; förutsättningar; krav; lek; lärande; status; undervisning; undervisningsbegreppet;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur förskollärare uppfattar begreppet undervisning. Vi vill belysa hur begreppet undervisning tolkas av förskollärare i verksamheten och om begreppet har fått en annan innebörd efter implementering av den nya läroplanen 2018 infördes. LÄS MER

  5. 20. ”De måste ju lära sig det sociala sättet i leken för att kunna bli vuxna” : En kvalitativ studie om lekens betydelse för språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linnéa Svensson; [2020]
    Nyckelord :play; language development; teacher s perspective; year 1; learning; lek; språkutveckling; lärares syn; årskurs 1; lärande;

    Sammanfattning : Studien undersöker lärares uppfattningar om lekens betydelse i undervisningen. Syftet med studien är att få kunskap om lekens betydelse och funktion i svenskundervisningen i årskurs 1 samt lärares roll för att stötta och vägleda leken. LÄS MER