Sökning: "lekens förutsättningar"

Visar resultat 21 - 25 av 63 uppsatser innehållade orden lekens förutsättningar.

  1. 21. Intressera, aktivera, fascinera : En vetenskaplig essä om att skapa intresse för naturvetenskap och hållbar utveckling

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ann-Sophie Åkerström; [2020]
    Nyckelord :science; sustainable development; didactics; free exploration; children´s influence; the meaning of the game; preschool teacher role; activities and experiments recycling; naturvetenskap; hållbar utveckling; didaktik; fritt utforskande; barns inflytande; lekens betydelse; förskollärarens roll; aktiviteter och experiment; återvinning;

    Sammanfattning : The purpose of this scientific essay is to seek answers to how I as a preschool teacher can teach and create conditions for the children to develop an interest in science and sustainable development. Based on the first story where children play in freedom in nature, I wonder what role children's free exploration plays for learning in science and sustainable development. LÄS MER

  2. 22. Lekens lekfullhet i det verbala språket : En kvalitativ studie av interaktion i leken och barns individuella språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Rebecka Andersson; [2020]
    Nyckelord :Lek; fri lek; interaktion; artefakt; pedagog och mediering;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar på att när barn leker tillsammans med andra får det en positiv betydelse för barns verbala språk och att det verbala språket stöttas av lekkamraterna som ingår i leken, då barn hjälps åt att förstärka sitt verbala språk. Tidigare forskning visar även att lekformer såsom socio dramatisk lek och fri lek som innebär samspel mellan barnen främjar barns språkutveckling genom att de sociala och kommunikativa aspekterna i dessa leksituationer har positiv inverkan på barns språkutveckling. LÄS MER

  3. 23. Lekens betydelse i fritidshemmet : Ur ett fritidslärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Forskning för fritidshemmets pedagogik

    Författare :Sofie Svanesohn; Platenius Isabelle; [2019]
    Nyckelord :Fritidshem; Lek förr; Lek; lekmiljö;

    Sammanfattning : Fritidshemmet ska bidra till att eleverna utvecklar sin fantasi, förmågan att lära och att kommunicera och samarbeta med andra genom lek (Skolverket, 2018). Som skolverket skriver är lek en viktig del påfritidshemmet. Verksamheten ska bidra till elevers lärande genom lek. LÄS MER

  4. 24. Förskollärares roll i barns lek : En kvalitativ studie om hur fem förskollärare resonerar om sin roll i den barninitierade leken för att främja lärande

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sandra Martinsson; Josefine Ohlsson; [2019]
    Nyckelord :Lek; Förskola; Förskollärares roll; Samspel; Kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares roll i den barninitierade leken med utgångspunkt i att främja barns lärande utifrån några förskollärares resonemang. Vidare är syftet att öka kunskapen om den barninitierade lekens betydelse för barns lärande. LÄS MER

  5. 25. Nu är det fri lek! : Men hur fri är egentligen den fria leken?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elina Edmark; Anna Maria Lund; [2019]
    Nyckelord :approach; environment; free play; lek och preschool.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka den fysiska miljöns förutsättningar för den fria lekens betydelse i förskolan. Det är en kvalitativ studie med inspiration från fenomenografin där vi har använt oss av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER