Sökning: "lekens förutsättningar"

Visar resultat 11 - 15 av 63 uppsatser innehållade orden lekens förutsättningar.

  1. 11. Lekens betydelse för barn med autism : En studie om lek som arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ingela Persson; [2022]
    Nyckelord :Autism; Handledning; Lek; Lekgrupper; Socialt samspel;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Persson, Ingela (2021). Lekens betydelse för barn med autism, en studie om lek som arbetssätt. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 12. “Leken är en viktig del och ger dessa elever en arena att blomma ut på” : En studie om pedagogers uppfattningar kring lekens betydelse för elever i behov av särskilt stöd på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Evelina Johansson; Malin Persson; [2022]
    Nyckelord :den fria leken; elever i behov av särskilt stöd; fritidshem; lekens betydelse; lärare i fritidshem; vuxenstöd;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka pedagogernas uppfattningar om lekens betydelse för elever i behov av särskilt stöd på fritidshemmet och pedagogernas kompetens kring ämnet. Datainsamlingen gjordes genom att skicka ut enkäter till fritidslärare, fritidspedagoger och specialpedagoger på olika skolor i Sverige. LÄS MER

  3. 13. Tydliga ramar, varma kramar : en studie kring pedagogers kunskaper om anknytning i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Bljerinda Berisha; Marika Malmström; [2021]
    Nyckelord :fri lek; otrygg anknytning; pedagogens närvaro; trygg anknytning;

    Sammanfattning :  I vår studie har vi haft som syfte att undersöka hur pedagogernas kunskaper om anknytning påverkar deras närvaro och förhållningssätt i den fria leken. Tidigare forskning har visat att pedagogernas närvaro i den fria leken påverkar barnets anknytning till sekundära omsorgspersoner, som till exempel i förskolan. LÄS MER

  4. 14. "Man kan verkligen se hur viktig leken är för livet" : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av lekens betydelser och förutsättningar i förskolan ur ett sociokulturellt perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Madeleine Almén; Julia Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Lek; Lärande; Sampal;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom förskollärares beskrivningar bidra med kunskap om lekens betydelser och förutsättningar i förskolan och utgår från två frågeställningar. Dessa är: Hur beskriver förskollärare lekens betydelser i förskolan och hur beskriver förskollärare lekens förutsättningar i förskolan? Studien har sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet där fyra begrepp har valts ut, och fokuserats på i studiens bakgrund och diskussion. LÄS MER

  5. 15. Lek på naturligt vis : ett gestaltningsförslag för en förskolegård baserat på teorin om affordances

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Peter Hamlén; [2021]
    Nyckelord :affordances; lek; utomhuslek; barn; barns utveckling; naturkontakt; förskola;

    Sammanfattning : Svenska städer byggs allt tätare med motiveringen att uppnå den kompakta hållbara staden. En grupp som har litet inflytande över stadsplaneringsfrågor är barn vilket gör dem beroende av vuxna i utformningen av deras utemiljöer. En sådan miljö är förskolegården. LÄS MER